Ettersikring av den "gamle" Eidet- tunnelen (sørgående tunnel- løp) kan føre til noe forsinkelse av åpningen. I dag er trafikken dirigert gjennom det nye, nordgående tunnelløpet mens rehabilitering pågår.

På grunn av en ny EU-standard og strengere retningslinjer etter raset i Hanekleivtunnelen må det gamle tunnelløpet ettersikres mer enn det vegvesenet hadde som utgangspunkt.

- Vi tar oppgraderingen etter det nye regelverkt med det samme, når vi først er i gang, sier Tore Veum, Statens vegvesen. Han er ansvarlig for den nordre delen av E6-utbyggingen.

- Tunnelen var ikke i kritisk dårlig stand fra før, men siden vi nå uansett skulle skifte ut alt teknisk utstyr var det fornuftig å gjøre sikringsjobben samtidig.

Det er imidlertid den nye Sannesund- brua som er den største bøygen i utbyggingstakten. Det skal legges nytt membrandekke, asfalt og settes opp kantdragere langt hele sterkningen på 1500 meter. Dette krever imidlertid et spesielt værlag: Tørt vær i flere uker.

- Vi kan ikke sette et telt over en 1500 meter lang bru for å slippe å tenke på været, sier prosjektleder Erik Gressløs til tungt.no.

Han sier det blir en hektisk periode på Sandesundbrua helt til langt ut i november, og gleder seg til den dagen de kan åpne hele, nye E6.

- Noen eksakt dato for åpningen kan jeg ikke gi deg.

Invitasjon er sendt til hoffet, like usikkert som åpningsdagen er det vel om Kongen kommer.

12 kilometer gjenstår før Norges innfartsåre nr. 1 kan kalles firefelts motorvei.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!