Med høyere akseltrykkapasitet på lavere kjøretøyer skal kostnadene for transportselskapene kunne senkes betydelig i og med at bilene egner seg for flere typer last. Dessuten minsker slitasjen på veiene kraftig. De nye dekkene Marathon LHS II 355/50R22.5 og Marathon LHS II 375/50R22.5 er begge designet med Goodyear AirMax Technology og er et direkte svar på ønsket om bedre økonomi for transportselskapene og mindre slitasje på veiene.

AirMax Technology

AirMax er et resultat av at lastebilprodusentene har behov for å øke framakseltrykket på lave og tunge lastebiler uten å kompromisse de aktuelle ytelsene for bilene eller dekkene. Veislitasje er et raskt økende problem i Europa der mange land allerede diskuterer straffeavgifter for transportselskaper i forhold til den potensielle skaden bilene deres gjør på veiene.

AirMax-konseptet bygger på at luftvolumet i et dekk økes uten at diameteren øker. Fordelene med AirMax-dekk sammenlignet med et standarddekk med samme diameter er opp til 12 % høyere akseltrykk, større slitebanevolum, 5 % mindre rullemotstand, en bar mindre lufttrykk ved samme last, lavere marktrykk også med full last og mindre stive dekk. Dette gjør at lavchassisbiler nå kan kjøres med akseltrykk som hittil bare har vært i bruk på biler med standardchassis. Dette skaper lengre dekkholdbarhet, mindre drivstofforbruk, mindre utslipp, mindre veislitasje og en høyere komfort for førerne.

Marathon LHS II 355/50R22.5

Den nye dekkstørrelsen ble introdusert av Goodyear allerede i 2004. Goodyear Marathon LHS II 355/50R22.5 tilbyr 7,5 tonns framakseltrykk på de aller laveste chassisene med 22,5 tommer. Dette gir økt holdbarhet, lavere rullemotstand og bedre komfort for føreren. Dekkmønsteret med seks grove ribber er laget av en ny gummiblanding og er designet med Flexomatic-lameller, samt vern mot steiner som fester seg i gummien.

Marathon LHS II 375/50R22.5

Dimensjonen er helt ny for transportindustrien. Det er også det første dekket designet for lave chassiser som tilbyr et akseltrykk på åtte tonn på en ikke- drivende aksling. Store deler av designen og teknologien bak dekket deles med det nye Marathon LHS II 355/50R22.5. Denne nye dekkdimensjon tilbyr det åtte tonns akseltrykket som er kritisk for mange transportselskaper.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!