Den aktuelle bilen, en Volvo FH 580 fra 2008, ble kjøpt brukt til Heia Maskin i fjor.

Bilen går i perioder døgnet rundt med to sjåfører for å forsyne Rana Gruber på Storforshei med støpesand. Fra havna i Mo i Rana er det 28 kilometer til losseplassen.

Ifølge Gjertsen en svært sårbar transport når kuldegradene herjer. Da haster det å få losset tippsemien før sanden fryser fast.

Det var nettopp en slik kald vinternatt problemene oppsto.

Her forteller bileieren hva som skjedde.

- På en av turene fikk jeg feilkode på AdBlue-systemet. Jeg visste at tanken var langt fra tom, så det måtte være noe annet som var galt. Ute var det nærmere 20 kuldegrader, vinterføre og foran meg hadde jeg mange og lange motbakker opp til gruva.

Like etter at varsellampen begynte å lyse, merket han at bilen ikke gikk som den skulle. Systemet er lagt opp slik at effektneddragningen i noen tilfeller slår inn første gang bilen står stille etter at feilkoden er registrert.

- Det var så vidt jeg kom meg opp bakkene, der vi normalt vil ha litt fart i bunn når det er vinterføre og glatt. Denne situasjonen oppsto helt ut av det blå, og jeg hadde masse AdBlue på tanken, forteller han.

- Jeg ga det jeg hadde i bunnen av bakkene som kom og hadde mellom fem og ti km/t på toppen, svett og forbanna. Jeg ble jo redd, sier Gjertsen.

Bilen ble kjørt på verksted dagen etter og konklusjonen ble at det var kuldegradene som måtte ha forårsaket det hele. Andre feil på systemet fant de ikke.

Gjertsen er ikke ute etter å ta noen for at det skjedde en feil med AdBlue-systemet. Han er derimot opptatt av konsekvensen som er lagt inn, at man mister motorkraft, og liker dårlig å bli urettmessig overstyrt av en innprogrammert "straff".

AdBlue har frysepunkt på -11 grader, men ifølge EU's lovverk bortfaller kravet til avgassrensing når det blir kaldere enn sju kuldegrader.

Ifølge Volvo streber de likevel etter å få til rensing selv når gradestokken kryper under -7 grader. Derfor er tank og slangeopplegg utstyrt med varmekabler for å holde væsken flytende lengst mulig.

- Selv om systemet renser eksos i under sju kuldegrader, skal diagnosesystemet være ute av drift når det blir så kaldt, forklarer Svein Nyland i Volvo Norge.

Dette for å unngå feilkoder når ikke kravet til rensing er til stede.

- Vi vet at det har vært utfordringer for systemet å takle temperaturforskjeller når biler for eksempel kommer fra mange kuldegrader på fjellet og ned til fjorden og plussgrader. Da er det kanskje fortsatt frosset AdBlue på tanken, mens utetemperaturen forteller sensorene at nå skal systemet være operativt og man får dermed en feilkode.

Tilfeller som det i Mo i Rana har jeg likevel ikke hørt om tidligere. I så lave temperaturer skal det egentlig ikke kunne oppstå feilkoder, svarer Nyland.

- Systemet er sikkert lagt opp slik for å hindre folk i å kjøre med feil på AdBlue-systemet eller tom tank, så jeg forstår jo grunnen. Men i mine øyne er det trafikkfarlig å miste 40 % av motorkraften på krevende norske veier bare en feil oppstår, fastslår Gjertsen.

Etter denne episoden har problemet oppstått flere ganger med samme bil og han mener derfor at "straffereaksjonen" ved at bilen mister motorkraft bør tenkes gjennom på nytt av lastebilfabrikantene og EU.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!