På et arrangement i Göteborg onsdag viste Volvo at det går an drive veitransport miljøvennlig. De viste nemlig fram tre miljøvennlige alternativer, to av dem settes nå i serieproduksjon, mens den tredje er i gang med omfattende felttester.

De to variantene som settes i serieproduksjon er Volvo FE Hybrid og Volvo FM MetanDiesel, mens varianten som skal gjennomgå omfattende felttester er Volvo Bio-DME. Vi har prøvekjørt alle variantene ute på offentlig vei.

Hybrid

Etter omfattende felttester starter Volvo salget av tunge hybridlastebiler, skjønt salg og salg fru Blom. Det er faktisk ikke mulig å kjøpe bilen, den kan kun leases og det med Gull-avtalen når det gjelder service. Dette er fordi dette er relativt ny teknologi og Volvo vil være sikre på at alt kommer skal fungere og at kundene ikke skal få noen ubehageligheter.

Volvo FE er en parallellhybrid, noe som i klartekst betyr at energien fra dieselmotoren og elektromotoren kan benyttes samtidig, men også helt uavhengig av hverandre. Teknikken veksler automatisk mellom drivkildene og det hele er svært enkelt å bruke. Men som sjåfør må man legge om kjørestilen en smule. Det man har lært om utrulling i utforbakker og inn mot lyskryss må man legge vekk i denne bilen. Her gjelder det jo å regenerere bremseenergien i enhver situasjon.

En god sjåfør skal aldri måtte oppleve at det er så lite strøm i batteripakka at lastebilen bare må kjøres med dieselmotor. Og når vi først er inne på motoren; det er Volvos 7-liter på 300 eller 340 hk med dreiemoment på henholdsvis 1160 og 1300 Nm, mens elektromotoren har en effekt på 163 hk.

Gearkassen som benyttes er en I-Shift og lastebilen har inntil 30% lavere dieselforbruk enn en konvensjonell diesellastebil. De aktuelle bruksområdene for FE Hybrid er renovasjonskjøring og distribusjonskjøring der man har mange start og stopp hverdag. Det er planlagt å produsere 100 enheter fra nå og ut 2013.

MetanDiesel

Gassdrevne lastebiler er ingen nyhet. Normalt snakker man da om en Otto-motor utstyrt med tennplugger, og det er etter hvert ikke få slike lastebiler som ruller på veiene, også her i Norge. På grunn av begrenset rekkevidde og tankstasjoner, er det stort sett snakk om lastebiler som går i lokaltransport slik som renovasjonsbiler.

Volvo har tatt det hele ett skritt lenger og introduserer nå en lastebil som går på en blanding av metangass og diesel.

Det betyr ikke minst at man har mye lengre rekkevidde enn konvensjonelle gassdrevne lastebiler. Volvo oppgir rekkevidden til inntil 500 km for et 40 tonns vogntog. Da begynner vi å snakke!

Som nevnt fungerer motoren som en vanlig dieselmotor, men drivstoffet er en blanding av 75% metangass og 25% diesel. Volvo oppgir at blandingsforholdet kan variere avhengig av bruken. Nå lurer kanskje mange på hvordan man får antent gassen uten bruk av en tennplugg, metangass brenner nemlig ikke før ved 570 grader? Jo, en pilotinnsprøytning med diesel antenner gass-/luftblandingen. Kjøres bilen på biogass minskes CO2-utslippet med 70%, men man kan også kjøre på LNG (flytende naturgass). Vi har prøvekjørt bilen og merket absolutt ingen forandring i forhold til en vanlig Volvo FM. Motoren har samme effekt og dreiemoment som en vanlig FM med dieselmotor.

Nå settes altså denne varianten i produksjon. I første omgang skal bilene selges i Sverige, Nederland og Stor-Britannia. I år forventer Volvo å produsere 100 biler, men regner med at dette økes til 400 neste år. Da kommer bilen også til å selges på andre markeder.

Bio-DME

DME, eller dimetyleter, er et spennende drivstoff som utvinnes av trevirke. I en papirfabrikk er svartlut et biprodukt. Denne luten kan foredles til DME som så kan benyttes i lastebilmotoren. I følge Volvos miljøsjef Lars Mårtensson er bio-DME et av de mest lovende alternativene for framtiden, grunnet sin høye virkningsgrad, og ekstremt lave utslipp av klimagasser og andre skadelige stoffer.

Dimetyleter har vært mest brukt som drivmiddel i spraybokser, men passer altså utmerket som drivstoff til dieselmotorer. Forbrenningen skjer med høy effektivitet, mens det brenner sotfritt og har ekstremt lave utslipp av partikler og nitrogenoksider. Bruker man DME som er produsert med biologisk fornybare råvarer kan CO2-utslippene reduseres med opptil 95%!

De eneste endringene Volvo har gjort på sin 13-liter er hovedsakelig i innsprøytningssystemet. Her har man erstattet de vanlige injektorene med et common rail-system. Ulempen med DME er at den har et lavere energiinnhold enn gass og derfor har behov for et større tankvolum for å få samme rekkevidden.

Vi har prøvekjørt en Volvo FH med DME-motor og opplevde bilen stort sett som en vanlig FH. Den mest merkbare forskjellen var det utrolig lave lydbildet fra motoren. Omtrent som å sitte bak rattet på en turbuss der motoren sitter lengst bak. Meget behagelig!

Volvo har i løpet av kort tid ti felttestbiler som ruller på DME. Flere av dem er plassert hos kunder. Bio-DME kan også produseres av treavfall, søppel eller gjødsel og har potensial til å erstatte halvparten av all diesel i framtiden.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!