23948sdkhjf

Jubler for lengden

25,25 betyr mye når man kjører Finnmark-Oslo.

Vi har investert mye og jobbet hardt mot dette, forteller Bjørn Tore Pleym til tungt.no.

Pleyms Transport i Vadsø var blant pionerene i Norge da de i desember 2005 kjøpte sin første dolly og startet kjøring med modulvogntog mellom Finnmark og Trondheim. Bilene gikk gjennom Sverige og Finland.

I 2008 begynte Oslo-kjøringen da prøveordningen med modulvogntog først ble iverksatt.

Snart har de utstyr nok til seks hele sett. Det har kostet. Ikke bare penger, men usikkerheten rundt forsøksordningen har også vært tøff. Da ordningen åpnet for enkelte strekninger i 2008, var planen at det hele skulle vare til juni i år. Siden har det vært svært så stille rundt saken. Faktisk helt frem til ordningens siste dager.

- Vi har visst et års tid at ordningen nok skulle videreføres. Forslaget har jo vært sendt på høring, og vi har fulgt nøye med. Men vi har ikke fått greie på datoen for en evt. ny prøveperiode og den gamle var i ferd med å gå ut. Vi har gang på gang etterlyst informasjon om videreføring, men har fått svært lite info før det hele ble en realitet, fortsetter Pleym. Det har naturlig nok skapt stor usikkerhet.

I forrige uke ble det hele endelig klart - og far og sønn Pleym innførte sporenstreks sin personlige flaggdag.

- Det er klart dette betyr mye for oss. En tur Finnmark-Oslo med retur utgjør fort 4500 km. Da er det om å gjøre å få mest på bilene. Noen begrensninger er det dog. Vi skulle gjerne kjørt 60 tonn, og ikke 50 slik mange veier er begrenset til, avlutter en allikevel svært fornøyd Bjørn Tore Pleym.

Nå kan de også kjøre helt hjem til terminalen i Vadsø. Tidligere måtte de stanse ved grensen og laste om. Akkurat det er vel verdt en liten feiring i seg selv?

Les også: Tester modulvogntog på 21 nye strekninger

Les også: 25,25 fra Norge til Belgia

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047