Nye Volkswagen Crafter har blitt fornyet og på eksteriøret kan vi se endret design på grill og at den har fått en lakkert list under grillen. Formspråket er nå i tråd med sine mindre søsken og Volkswagen har nå en oppgardert og stor range med nyttekjøretøy. Interiøret har fått nytt slitesterkt setestoff, nytt design på instrumenter og andre praktiske detaljer. Den viktigste endringen finner vi likevel under panseret. Redaksjonen har vært i Malmø for en smakebit.

Snillere Crafter

2-literen med common rail injection kjenner vi fra T5, Caddy og Amarock, den tar nå over kraftleveringen i nye Crafter og de fem-sylindrede AdBlue-motorene går ut. De nye kan kombineres med BlueMotion-teknologi som vil være tilgjengelig fra andre halvdel av 2011. Motoren kommer foreløpig i tre effektversjoner; 109, 136 og 163 hestekrefter. I følge Volkswagen skal driftskostnadene være redusert med 25 prosent som følge av lavere drivstofforbruk og reduserte servicekostnader. Lettere motorer og andre tekniske endringer som fjerningen av AdBlue, har redusert egenvekten, noe som gjør at nyttelasten tillates å øke ti prosent. I tillegg til lettere vekt, oppfyller de kravene til EEV-standarden.

Bi-turbo

Den største effektutgaven har Bi-turbo og yter 400 Nm. Denne har også det peneste forbruket og det laveste CO2-utslippet. Etter å ha prøvekjørt bilene utenfor Malmø, ser det ut som om dette blir vellykket. Alle motorene er sterke og kultiverte, men en skikkelig test bør nok tas med opplastede biler. Hovedargumentet til den nye Crafter blir lavere forbruk, reduserte driftskostnader og økt nyttelast. Rustforebyggingen skal også ha blitt forbedret og flere karosserideler er nå galvaniserte, blant annet D-stolper, skyvedører og bakdører.

God å kjøre

Nye Crafter innfridde på vår prøvetur i og rundt Malmø. Man sitter godt og har bra med justeringsmuligheter på førersete og ratt. Armlenet i førerdøra har en god pute til å hvile armen på og det er selvsagt et nedfellbart armlene på høyre side av setet. Gearspaken sitter på samme sted, men gearkassa er ny. Det er lett å sjalte mellom de seks trinnene, kassa er for øvrig tilpasset et høyere dreiemoment og den hjelper på til å redusere forbruket.

Motoren med høyest effekt innfrir selvsagt best og den føles sterk, selv i en lang og høy utgave. Men også den minste utgaven ble prøvekjørt, her manglet det litt sprut i motorveihastigheter noe som kanskje ikke er like viktig for alle. Ellers føles de 109 hestene seige og sterke nok, men her bør vi nok teste den med last på norske veier ved en senere anledning. Den vesle motoren var også utstyrt med start stopp funksjon noe som gjør at motoren kutter om du setter den i fri og slipper ut kløtsjen. I det du trår inn pedalen igjen, starter motoren kjapt opp igjen, så kjapt at den er i gang før du rekker å sette den i gear.

Ikke automat

Det er fortsatt mye Sprinter i Crafter, hele karosseriet og understellet er det samme. Men fra torpedoveggen og fram er det VW-deler. En del av bryterne og andre detaljer er også eget i tillegg til baklysene og emblemene da. Det er Sprinter som har hatt kontroll på dette segmentet, men nå satser Volkswagen på å kapre andeler. De nye motorene med sine pene tall og økt nyttelast kan være gode kort for å klare dette.

Foreløpig har ikke Volkswagen tatt frem en ny automat for Crafter, men Shiftmatic er fortsatt mulig å bestille, da i kombinasjon med den gamle motoren. Mange vil forståelig nok savne DSG som et alternativ her, men Crafter har langstilt motor ikke tverrstilt som DSG er utviklet for. Dobbeltkløtsj-systemet som eksisterer i dag er i tillegg bare godkjent for opptil 3,2 tonn. Det blir spennende å se hva Volkswagen gjør med dette fremover.

Slik er motorene:

2,0 TDI 80 kW - 109 Hk - 300 Nm, Forbruk blandet: 0,86 - 0,89 l/mil, CO2-utslipp: 226 - 234 g/km

2,0 TDI 100 kW - 136 Hk - 340 Nm, Forbruk blandet: 0,86 - 0,89 l/mil, CO2-utslipp: 226 - 234 g/km

2,0 BiTDI 120 kW - 163 Hk - 400 Nm, Forbruk blandet: 0,81 - 0,84 l/mil, CO2-utslipp: 213 - 221 g/km

Det vil også komme en versjon med 140 Hk (Bi-turbo)og 340 Nm noe senere.

På standardlista finner vi nå RCD2001 Radio/CD, gearskift-indikator, elektrisk strømbro for enklere montering av ekstra strømforbrukere, tilkoblingspunkt for påbygger på CANBUS, forberedelse for montering av tilhengerfeste og beltevarsler foran. To nye farger er tilgjengelig som Candyhvit (bildet)og lysorange.

Crafter vil være på norske veier i august. Prisene starter på 334.800 kroner for Crafter 2,0 CR TDI 109 hk.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!