- Vi vil vise bransjen og omverdenen at det fint går an å kjøre på rundt 25 liter/100 km i normaltrafikk med godt utdannede sjåfører.

De fleste transportbedrifter er ofte fornøyde med et nivå på omkring 31-32 liter/100 km. Det finnes ingen grunn til at vi ikke skal kunne være bedre, skriver Anders Gustavsson, direktør for Scanias Transportlaboratorium, i en pressemelding.

Klaus Ellinger hos TSL forteller at han tok utfordringen fordi de har svært gode sjåfører som virkelig vet hvordan man kjører lastebil.

Starten gikk torsdag fra Scanias produksjonsanlegg i Södertälje. To R480 toakslede trekkvogner med Euro 6-motorer ruller mot Scanias produksjonsanlegg i Nederland med omkring 40 tonn totalvekt.

Nå er muligens denne strekningen ikke blant Europas mest kuperte terreng, og dermed bør man kunne presse forbruket ned.

Vel så spennende er kanskje den interne konkurransen. 31-årige svenske Hanna Fange har kun kjørt lastebil i fire år, mens 49-årige Peter Röder fra Tyskland har rattet i 29 år og går for å være en rolig sjåfør.

Enkel match? Kanskje.

Duellen kan du enkelt følge ved å klikke deg inn her.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!