Transportselskapene får i høst tilgang til en nyutviklet serie helårsdekk, Goodyear RHS II og RHD II, for sine mindre biler som går i regiontrafikk. Dekkene er konstruert med Max Technology som foruten positive effekter på miljøet er sagt å skulle bety betydelige besparelser for biler med felgstørrelsene 17,5 og 19,5 tommer gjennom lengre levetid, bedre drivstofføkonomi og sikrere kjøreegenskaper.

Den nye serien dekk, styredekket Regional RHS II og drivhjulsdekket Regional RHD II for de mindre bilene i regiontrafikken, er spesielt utviklet for å redusere belastningene på miljøet og kostnadene for operatørene. Dekkene er basert på Goodyears Max Technology og har en ny oppbygging som gir lengre levetid og bedre drivstofføkonomi, noe som er viktig for transportselskapene. Men de nye transportdekkene skal også gi økt kjørestabilitet. Dessuten har både grepet og bremseevnen på både vått og tørt underlag blitt forbedret og dermed kjøresikkerheten for førerne, sier Goodyear.

Styredekket Regional RHS II

Til felgstørrelsene 17,5 og 19,5 tommer av RHS II er det utviklet et spesielt dekkmønster med fem brede ribber. De sentrale ribbene er konstruert med Flexomatic-lameller, som låser seg når de ruller i fotavtrykket og dermed stabiliseres dekket mot veien. Fordelene med dette skal være blant annet lang levetid, god bremseytelse på vått og jevn slitasje, noe som medfører bedre økonomi. Mønsteret er også designet for å motvirke at steiner skal feste seg sammen med en ny stamme og nye materialer gir det dekkene lengre holdbarhet og ytterligere slitasjemotstand.

Styredekket RHS II kan brukes på alle posisjoner på bilen, og er et helårsdekk.

Drivdekket Regional RHD II

Også RHD II har et bredt dekkmønster som er unikt for disse felgstørrelsene og er designet som drivdekk med maksimalt med gummi i kontakt med veien. De sentrale ribbene har en spesiell opphøyet design og en svært stor andel lameller, Goodyears 3D BIS-lameller. 3D BIS innebærer at lamellene, som ser ut som vafler, låser seg i hverandre når mønsterforhøyningene kommer i kontakt med veien og former en solid høy rygg som øker stabiliteten merkbart. Når lamellene ikke befinner seg i dekkets fotavtrykk er de åpne for å skape så mange gripekanter som mulig.

Regional RHD II har, akkurat som RHS II, en ny geometri i stammen, nye materialer og en forbedret blokkonstruksjon som øker holdbarheten og gir lengre levetid, og dermed bedre økonomi for transportselskapene.

Max Technology-familien - ny generasjon transportdekk

FuelMax, KMax, AirMax og Duraseal er fire konsepter fra Goodyear som til sammen utgjør den nye familien Max Technology.

FuelMax Technology er dekk som først og fremst er beregnet for fjerntrafikk. Konseptet er en kombinasjon av spesialisert design og spesielle materialer. Til sammen skal de bidra til å redusere drivstofforbruket og miljøskadelige utslipp samtidig som at kjørestrekningen blir lengre.

KMax Technology er beregnet for regional transport og dermed er de utviklet med en spesiell kombinasjon av spesielle dekkegenskaper. Dekkene er utviklet for å maksimere dekkenes kjørestrekning og gi mindre belastning på miljøet. Dekkene har mange bruksområder i regiontrafikken.

AirMax-konseptet bygger på at luftvolumet i et dekk økes uten at diameteren øker.

Duraseal: Det selvreparerende omnitrack-dekket som med sitt innebygde dekkreparasjonssjikt forsegler punkteringer på opp til 6 mm i diameter.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!