Med 9100 kvadratmeter kan Dekkmann ta imot mange av de nær 24.000 tungbilene som passerer hver dag. Det nye dekksenteret blir nesten tre ganger så stort som Dekkmanns nest største, og representerer en investering på 20 millioner kroner.

Selskapet regner med en omsetning på nær 100 millioner i året i løpet av få år. Men hvordan kan det være behov for en slik gigant i "lille" Oslo?  

- Dette er et trafikknutepunkt med nesten 200.000 biler som passerer på E6 hver dag. I tillegg er det omtrent 250.000 innbyggere innen 20 minutters kjøring. Det er et skrikende behov for et dekksenter som kan betjene lastebileiere i og rundt Oslo. Det er også for lite dekkhotellkapasitet for private, forklarer Stefan Funch, administrerende direktør i Dekkmann.  

Selskapet regner med å skifte 15.000 hjul i året på lastebiler, samt omkring 100.000 dekk på personbiler hver sesong.  

Enorm trafikkøkning  

En analyse gjennomført av Statens vegvesen i 2008 viser at trafikken på E6 ved Alnabru har økt med rundt 50 prosent i perioden 1991 til 2006. Rundt 12 prosent av bilene som passerer i dag er tungtransport. Den samme rapporten slår fast at trafikken på Alnabru bare vil fortsette å øke.  

- Samtidig med denne utviklingen er tomteprisene i Oslo blitt enormt høye, og det er vanskelig å få tak i store tomter med sentral beliggenhet. Det har nok gjort at behovet har vokst seg større enn tilbudet, forklarer Funch.  

Forbundsleder Per Madsen i Norges Lastebileier-Forbund sier man ikke må sammenligne Norge med andre små europeiske land i denne sammenheng.

- Oslo har stor tilflytting og får mange nye arbeidsplasser. Samtidig er Norge et land med store geografiske avstander. Det krever mye transportarbeid, og mye av det går gjennom Oslo, forklarer Madsen.  

Madsen er positiv til Dekkmanns storsatsing. NLF har rundt 4000 medlemmer med til sammen rundt 15.000 biler - en gruppe som opplever at dagens tilbud ikke fungerer.

- Det er ekstremt viktig med et godt servicetilbud i Oslo-gryta. I dag er tilbudet veldig begrenset og vanskelig tilgjengelig, sier han.  

Madsen tror dekksenteret vil dekke et behov både ved akutte problemer og planlagte jobber for lastebilsjåførene.

- Hvis man for eksempel har flatt dekk kommer man ikke videre før man har fått hjelp. Det er også et stort behov for oppbevaring av dekk, avslutter Madsen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!