Islendinger er våre nærmeste slektninger, allikevel er Island et eksotisk reisemål for de aller fleste. Selv har jeg vært der flere ganger og trives godt blant etterkommerne til de tøffeste av de tøffe - de som dro til Island med langskip på 800 tallet. Nå har jeg besøkt sagaøya igjen, denne gang for å treffe Volvo-kunder og ta en prat med den islandske Volvo-importøren Brimborg. Denne gangen fikk jeg også smake på den beryktede islandske tradisjonsretten hai. Det kan eeeh¿. Jeg vet ikke hva jeg skal si?? Eeh, man må nesten prøve det selv, men det finnes en mengde gode islandske fiskeretter som jeg heller ville satset på.

Motorinteresse

At islendingene er interesserte i motor er det ingen tvil om. Et vanlig syn på islandske veier er amerikanske biler, spesielt i form av nye, gromme pickuper. Og sagaøya er berømt for sine ombygde firehjulstrekkere fra spesialister som Arctic Trucks og Fjallasport. Islendingene rett og slett elsker sine biler og legger ned mye penger i dem. Dette slår ut også på lastebilene. Det bor ca. 313.000 innbyggere på Island, disse disponerer hele 260.000 biler. Island skal være det landet i Europa med flest biler i forhold til innbyggerantallet. Volvos importør på Island heter Brimborg, et handelshus som steller med mer enn lastebiler. De er også importør og forhandler av personbiler fra Volvo, Ford, Mazda, Daihatsu og Citroën. Når det gjelder det tunge selger Brimborg også Volvo anleggsmaskiner, samt motorer og aggregater fra Volvo Penta Marine. På lastebilsiden er det hard konkurranse til tross for et veldig lite marked. Alle de tunge er der; MAN, Mercedes-Benz, Iveco, DAF, Renault og Scania. Markedsledertittelen ser ut tl å gå på rundgang mellom Volvo, Scania og MAN. Totalmarkedet for lastebiler over 10 tonn ligger på mellom 250 og 300 biler i året. Volvos salg har gått litt opp og ned. I 2005 ble det solgt 64 nye Volvo lastebiler, året etter var tallet 72, i fjor endte det på 56, mens det fram til april i år lå på 18 biler.

Grombiler

- 95% av det vi leverer er utstyrt med I-Shift og vi leverer en stor andel FH16. Største andelen er på 6x4 trekkvogn, noe som blant annet skyldes de spesielle kjøretøyreglene her på Island, forteller Kristinn Már Emilsson, som er salgssjef for Volvo lastebiler hos Brimborg. For å få lov til å kjøre maksimal totalvekt på 49 tonn må bilen blant annet være utstyrt med tandemdrift. Men med tanke på de tøffe vei- og føreforholdene, spesielt vinterstid, er det neppe noen ulempe med tandem. Det er mye dårlig vei på Island. Av det totale veinettet på ca. 13.000 km vei, er bare 4800 km velsignet med asfalt, resten er grusveier. Men i motsetning til Norge så satser islendingene på vei. I de neste årene investeres det 3 milliarder i året, for å få en bedre infrastruktur - og det i et land med drøye 300.000 innbyggere! Skal vi sende norske politikere på kurs dit kanskje? - Vi har grodd ut av lokalene våre og skal nå bygge nytt trucksenter på utsiden av Reykjavik. Dagens lokaler skal oppgraderes og benyttes til spesialverksted for Ford Transit og US Ford. Her på Island kjører det ca. 4000 lastebiler over 16 tonn, av disse er det selvsagt mange Volvo. Sjåførene til disse skal få det lettere når vi kommer inn i nye lokaler, avslutter Kristinn Már Emilsson. Brimborg er helt klart en suksesshistorie. Fra den spede starten i 1964 med 2 ansatte, til dagens situasjon der vi snakker om 210 ansatte, og et salg av nye og brukte biler, inkludert lastebiler, på mer enn 4000 i året. Omsetningen til Brimborg ligger for øvrig på ca. 850 millioner norske kroner i året.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!