Karavanen skal besøke mer enn 20 europeiske byer i løpet av de neste fire ukene. Med "Consistently Efficient" Tour 2011 vil MAN vise hvor mye drivstoff og CO2 som kan spares innen langtransport med dagens teknikk.

Den 16. mai ga Dr Frank Hiller, Director of Marketing, Sales & Services hos MAN Truck & Bus, startsignalet til sjåførene i "Consistently Efficient" Tour 2011.

I løpet av roadshowet vil tre stk. MAN TGX trekkvogner med tilhengere kjøre mer enn 10 000 kilometer rundt omkring i Europa.

MAN sine eksperter skal også gi kunder og andre interesserte informasjon om transport-effektivitet og om hva MAN kan tilby innen dette området.

Under karavanen kommer to MAN TGX EfficientLine til å bevise at det er mulig å spare opp til tre liter drivstoff per hundre kilometer ved langtransport.

TGX EfficientLine, som ble presentert på IAA i september 2010, er bygget for å kunne oppnå det høyeste nivået av drivstoff-effektivitet.

Les også: MAN's Cost-Killer

Og ettersom føreren har stor påvirkning på lastebilens drivstoff-forbruk, inngår en MAN ProfiDrive utdanning i økonomisk kjøring som standard ved kjøp av MAN TGX EfficientLine.

Videre påvirker komponenter som fjærer, tilhengere, dekk, drivstoff og smøremidler, drivstoff-forbruket til kommersielle kjøretøy. Av den grunn deltar også MAN sine partnere Castrol, Kögel, Michelin och ZF i MAN "Consistently Efficient" Tour 2011.

MAN TGX bilene har en spesiell last med seg: Tour-budskapet - "Consistently Efficient", "Save Fuel" og "Less CO2" i form av over to meter høye bokstaver. Gjennomsiktige kapellsider gjør det mulig å se det imponerende budskapet - i dobbelt forstand.

For å kunne bedømme og kontrollere drivstoff-forbruket 100%, har de tre lastebilene allerede kjørt den identiske kjøreruten fullt lastet og under helt realistiske forhold.

Denne kjøringen ble overvåket av TÜV Süd (Teknisk Kontroll Institut), samtidig som MAN Telematics ®-systemet ga en tydlig oversikt over kjøretøy-data.

Drivstoff-forbruket ble kontinuerlig overvåket ved hjelp av spesielle måleinstrumenter og det ble kontrollert ytterligere ved hver drivstoff-fylling.

Rett før starten på karavanen, ble MAN TGX 18.400 kåret til "Green Truck 2011 ".

Blant totalt 14 kjøretøy som deltok i den store testen som fagpressemagasinene "VerkehrsRundschau" og "TRUCKER" arrangerte, gikk MAN TGX 18.400 XLX av med seieren og MAN TGX 18.440 XLX kom på en tredje plass.

MAN TGX 18.400 XLX var best i økonomisegmentet med 96 av 100 mulige poeng. Med det laveste drivstoff-forbruket, i kombinasjon med det laveste CO2-utslippet per transportert tonn, la den alle konkurrentene bak seg.

Les også: Kjør billig

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!