Med åpent hus og vaffelservering har flere kunder og interesserte tatt turen innom Palfinger Norge AS de siste to dagene. På sitt hovedsete på Skedsmokorset har de nå 5000 kvadratmeter med moderne og trivelige lokaler og de 29 ansatte kan skilte med lav fraværsprosent. Det tyder jo på et trivelig sted å jobbe og i prat med salgsrepresentant Jan-Erik Bjørnstad fikk vi vite at ordrebøkene er fulle ut september.

- 2011 ser ut til å bli bra og vi ser en liten økning fra i fjor, forklarer han.

Med ny påbyggeravdeling tatt i bruk er de nå i full gang og kapasiteten er økt. Teoretisk sett er det nå mulighet for 7-8 prosjekt om gangen så her ønskes det nok videre økning i aktiviteten.

- De lokalene vi tok i bruk for 12 år siden virket store da og husker jeg, men nå var det jammen godt å få bedre plass, bedre påbyggerverksted, lager og kontorer, kommenterer han.

SH-serien

I maisola fikk vi tatt en titt på produktene som for anledningen var stilt ut på gårdsplassen. De nye kranene i SH-serien var representert med en PK 27002-SH og Bjørn-Erik kan fortelle om god mottagelsen så langt. Det nye designet er vel det mest synlige og det er mindre kabler enn tidligere. Men servicevennligheten er like god med plastdeksler som åpnes med en enkel hempe. Det blir brukt mer data og det nye styresystemet Paltronic 150 gjør kranen bedre å bruke. Den første norske krana i SH-serien ble montert for et og et halvt år siden og skal fungere godt, får vi vite.

I den nye verkstedhallen ser vi montører i full gang med flere biler, men helt inne i et hjørne står det noe som fanger øyet.

Prinoth med kran

Bak en bil som var under montering fikk jeg øye på en Prinoth Go Tract 2000 med påmontert Palfinger PK 26002 EH-kran. Det viste seg at maskinen skal tas i bruk av Troms Kraft og vil gå i fjellet med arbeid på høyspentmaster. Det spesielle oppraget har medført en god del ekstra håndarbeid. Blant annet måtte vinsjfestene flyttes og hengerfestet måtte monteres lenger opp. Maskinen fra Canada har 12V system mens kranen har 24V, dette må derfor bygges om forklarer Jan-Erik. Mye arbeid til tross, det er jo alltid artig med det litt spesielle.

God respons

Tømmermarkedet har vært veldig godt den siste perioden og i tillegg blir det solgt mye tømmerkraner (Epsolon Palfinger) til bruk på mye annet enn tømmerbiler, merker Bjørn Erik seg.

Små liftbiler fra Danilift er også noe markedet har tatt i mot med åpne armer. Kundene ser det ofte som en fordel å kunne stå tørt når de jobber med småting inne i bilen. Versjonen Palfinger har som demobil er bygget på en Sprinter 519 med 5 tonns totalvekt. I vareveggen er det en skyvedør som gjør at arbeiderne kan komme seg bak i det oppvarmede arbeidsrommet uten å gå ut av bilen i høststormene. Her finnes verktøybenker, skuffer og utstyr og i taket er det lagt inn LED-belysning. Selve liften har 14,2 meters arbeidshøyde og det holder til arbeid med gatelamper og liknende.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!