Nå har han tatt ny førerprøve og har igjen vist at han kan kjøre bil. Sertifikat for alt med hjul på er nå trygt plassert i lommeboka, fem måneder før tiden, og Asgeir er klar for å begynne i arbeid igjen.

- Trolig blir det kjøring for min gamle arbeidsgiver, forteller han.

Asgeir er fast bestemt på å komme tilbake i sjåføryrket. Ulykken i 2007, der en ti år gammel gutt mistet livet, har lagt beslag på store deler av livet hans de siste årene.

- Jeg har tenkt mye på selve ulykken og på mitt liv videre, men skyldfølelse har jeg faktisk aldri hatt. Ulykkesdagen hadde jeg levert betong til en byggeplass og måtte krysse sykkelstien da jeg skulle ut på veien igjen.

Jeg følte jeg hadde god nok oversikt over sykkelstien til å kjøre frem til den hvite kantlinja. Der måtte jeg stanse for en bil. Ulykka skjedde ikke før jeg skulle kjøre videre, så jeg oppfattet det slik at gutten må ha syklet opp ved siden av lastebilen på høyresiden da jeg begynte å kjøre. Sykkelstien var jo et hinder jeg allerede hadde forsert, fortalte Asgeir i et intervju med TransportMagasinet for to år siden.

Les også: - Ikke glem oss

Han oppdaget aldri gutten før det var for sent og har sloss helt til Høyesterett for å slippe å straffes for noe han mener var et tragisk uhell.

Sju uker etter ulykken fikk han sertifikatet tilbake og i drøye to år etter ulykken kjørte han anleggsbil som før. I 2008 fikk han også bonus av arbeidsgiver for skadefri kjøring.

Men i dommen etter ulykken blir det også slått fast at Asgeir skal være uten førerkort i to år, av allmennpreventive hensyn, i tillegg til samfunnsstraff.

Nå er han tilbake der han vil være. I arbeid bak rattet på en lastebil, i stedet for å gå hjemme uten jobb som følge av et førerkortbeslag.

- Det som skulle til var en dag på teorikurs, og to kjøretimer. I dag kjørte jeg opp på semi, noe jeg aldri har kjørt før, sier han med et stort smil.

I sommerutgaven av TransportMagasinet blir det mer om hvordan det går med Asgeir og de andre sjåførene vi fulgte gjennom de tøffe bildrapssakene for noen år tilbake.

Les også: Viktig sak på dagsorden

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!