Fredag 13. mai klokken 13.00 starter saken mot Frode Laursen i Västerås tingsrett etter to år med etterforsking.

Myndighetene i Sverige kom på banen i denne saken da det danske transportselskapet inngikk kontrakt med ICA for to år siden.

Politiet avdekket at transporten var i strid med kabotasjereglene, i og med at Frode Laursen benyttet sine danske vogntog til innenlands trafikk i Sverige.

Historien gjentar seg i Norge.

To ganger på bare åtte uker er ICA-transportør Kim Johansen anmeldt i Norge for samme type forhold som sin danske kollega i Sverige.

Les også: Kim Johansen anmeldt

Les også: Kim Johansen igjen...

Nylig ble enda en dansk transportør, Rasmussen, anmeldt i Sverige for ulovlig kabotasje. Denne transportøren fraktet gass for Air Liquide.

Her hjemme venter vi fortsatt på politiets konklusjon i saken mot en annen gasstransportør, Anneberg Transport.

Det er derfor en prinsipielt viktig sak svenskene skal i gang med nå. Den kan få betydning også for de sakene politiet jobber med her i Norge.

At ICA er tjent med å benytte seg av transportører som er under politietterforsking både her hjemme og i vårt naboland, virker på mange noe underlig.

Underlig er det også at de langt fleste sakene vi får tips om når det gjelder ulovlig kabotasje, omhandler danske transportører.

Om det er de som har skjønt noe ikke resten av EU har skjønt, eller om de danske transportørene vinner frem i sin tolkning av et komplisert regelverk vil vi antakelig få svar på når domstolen i Västerås konkluderer i saken mot Frode Laursen.

Les også: - Anneberg visste

Les også: Gasstransport stoppet av politiet

Les også: Gasstransporten mellom Stavanger og Oslo har stoppet opp

Les også: Vil ikke ha gassen

Les også: Ulovlig asketransport?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!