Allerede i fjor høst lastet de første bilene ved søppelmottaksanleggene i Haugesund, Karmøy og Stord med kurs for Sverige. Noe blir også levert i Sarpsborg.

- Fra vårt område går det 50 lass hver uke og vi har kontrakt på 30 av dem, forteller daglig leder Thomas Hausken.

Sammen med ham møter vi driftsjef Steinar Løvvig på den nye flotte terminalen på Husøy, utenfor Haugesund.

Det er en omfattende transport TNR nå har gått inn på og de står overfor en krevende logistikkutfordring i forbindelse med frakten av søppel.

Thomas Hausken forklarer planen bak kontrakten.

- Da vi fikk henvendelsen, kontaktet vi de andre store transportørene i området. Vi inviterte til et møte der vi la frem forespørselen vi hadde mottatt fra Rekom, som organiserer disse transporttjenestene for hver enkelt kommune, sier han.

De som valgte å bli med var foruten TNR, Hundhammer Transport, Gustav Eidsvåg Langtransport og Suldal Transport.

Møtet endte med at de lokale transportørene i fellesskap ønsket å demme opp for utenlandske transportører, og derfor tegnet fireårskontrakt på kjøring av søppel til Sverige.

- Om vi ville klare å få økonomi ut av denne kontrakten var vi nok ikke helt sikre på i starten, så det krevde mye planlegging for å komme dit vi er i dag, medgir Hausken.

Da muligheten bød seg var det uansett overordnet viktig for transportørene på Haugalandet å demme opp for utenlandske transportører og sikre en fortsatt balanse i øst-vest kjøringen.

TNR har frem til nå aldri vært særlig involvert i langtransport, så slik sett representerer dette nye tider for den tradisjonsrike transportsentralen. Tre nye Scania R 620 er nå på plass for å møte utfordringene. Det samme er 15 nye traller med "walking floor".

Da tungt.no besøkte Haugesund hadde TNR klart å finne samarbeidspartnere på frakt av gods fra Sverige tilbake til Oslo.

- Etter at vi fikk til en slik rundtur, ser alt mye lysere ut, forteller Hausken.

Dersom bilene må returnere tomme fra Sverige til Oslo, vil TNR trolig være heldig om de går i null på denne kjøringen.

Søppelet losser de mesteparten av i Linköping og litt i Åmotsfors og Sarpsborg. Søppelet fra Stord ble i vår omdirigert til Bergen, noe som også er med på å lette presset på logistikken hos TNR betraktelig.

- Transportbalansen øst-vest har for vår del vært 70-30. Med denne kontrakten blir det bedre balanse og mer gods østover. Nå er bilene i tillegg regelmessig i Sverige, så vi tror det skal ordne seg med mer gods i retur etter hvert, håper Steinar Løvvig.

Hadde ikke TNR takket ja til søppelkontrakten frykter han at vi hadde fått sett et helt annet TNR i fremtiden.

- Hvor lenge vi klarer å demme opp for de store utenlandske selskapene her i Haugesund gjenstår å se, konkluderer Thomas Hausken.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!