Som vi har nevnt tidligere, vant Atego tittelen Truck of the Year i fjor under IAA. Under Transport 2011 fikk tungt.no tatt en nærmere titt på den grønne Atego 1222 4x2 BlueTec Hybrid.

I følge Mercedes-Benz skal man kunne spare opp til 15% drivstoff ved å kombinere en elektrisk motor med deres BlueTec 5 EEV dieselmotor. Når bilen står stille stoppes dieselmotoren automatisk og startes øyeblikkelig når sjåføren tråkker på gasspedalen.

Hybrid

Mercedes-Benz kroner seg med å ha verdens første serieproduserte hybridlastebil i programmet. Den har noe som heter parallell hybriddrivlinje med elmotor, systemet er utviklet av Eaton. Dieselmotoren er en 4 sylindret rekkemotor på 4,8 liter som gir 218 hk (160 kw)og 810 Nm mellom 1200 og 1600 o/min.

Ved bremsing fungerer elmotoren som generator og omdanner bremseenergi til elektrisk energi som lagres i litium-ion batteriet på 44 kw. Under akselerasjon og lave turtall hjelper elmotoren til og kan skilte med 420 Nm ekstra.

Da går dieselmotoren på tomgang som også gjør bilen mer stillegående. Ved at dieselmotoren kan konsentrere seg om å jobbe mest i sitt optimale omdreiningsområde, sparer man ytterligere drivstoff, i følge Mercedes.

Felt-testing

Det er snakk om et 4x2 chassis med 4760 millimeters akselavstand og akseltrykk på 4,4/8,1 tonn. Den har luftfjæring bak og en Daimler G45 6-trinns automatisert kasse. Elmotoren sitter mellom clutchen og gearkassa. Hybrid-versjonen veier 350 kg mer enn en standard Atego, opplyser Mercedes.

I Tyskland er det allerede noen mindre flåter under felt-testing, blant annet blir det kjørt post med disse bilene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!