23948sdkhjf

Tett på kornet

P. R. Lunkan Transport feiret 60 år i fjor. I halvparten av disse årene har Øyvind Lilleby vært i bedriften. Nå er han eier og daglig leder.

De som kjenner Øyvind Lilleby forteller om en engasjert og utålmodig mann, som for tiden innehar verv som forbundsstyremedlem i Norges Lastebileier Forbund.

Vi kjenner ham fra tidligere artikler i TM, som en av ildsjelene bak prosjektet "På riktig side", også kjent som Rv3-prosjektet med fokus på hastigheten i Østerdalen.

Snakker vi med de ansatte i Lunkan, får vi høre om en sjef som ikke vet hva godt han kan gjøre for sine ansatte. Med dette som bakteppe, fikk vi en interessant og positiv dag i Steinkjer.

- Hvis jeg stuper i dag, skal bedriften kunne drive videre som om ingenting har skjedd i morgen, sier han.

Fordeling av ansvar og flat organisasjon er nøkkelen, sammen med en porsjon god takhøyde. Trolig er det den samme nøkkelen som tillater ham å engasjere seg så sterkt i forbundet, med stadige reiser og møter.

Sjåførene vet hva de skal gjøre og trenger ikke en sjef som sitter og passer på dem til enhver tid. Når Øyvind er på NLF-oppdrag er kontoret tomt hos Lunkan og telefonen viderekoblet til en av bilene.

De fleste av bilene kjører dessuten under trygge rutiner i Felleskjøpet og styres derfra.

Navnet P. R. Lunkan stammer fra grunnlegger Petter Roald Lunkan som startet opp i 1950. Etter hans død overtok barn og barnebarn, og for å gjøre en lang historie kort overtok Øyvind hele eierskapet i transportbedriften i 2005, etter å ha vært daglig leder siden 1994.

- Jeg prøver fortsatt å få kjørt litt når sjansen byr seg. Spesielt i feriene og når kornsesongen er på topp, sier han.

Må ikke glemme at man en gang har vært kalv. Han har dessuten i hele sin karriere kjørt bulk og flis for Felleskjøpet og Norske Skog, så dette kan han.

Førstnevnte er fortsatt hovedkunden, med åtte biler i drift og 80 prosent av oppdragene, nå på femårskontrakt. Resten av bilene sysselsettes med frakt av slakteavfall for Norsk Protein, mens en krokbil kjører jernskrap til Østlandet.

Hele historien får du snart lese i TransportMagasinet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062