Stralis, Trakker, Daily 4x4 og Massif er eksempler på det som har skjedd hos Iveco de siste par årene. Nå har de gjennomført en modernisering av en av sine store suksesser, nemlig Eurocargo. Distribusjonsbilen hor solgt i hele 430.000 eksemplarer siden den første gang ble lansert i 1991, men de historiske linjene går lenger tilbake enn som så. "Slektsforskerne" hos Iveco drar historien helt tilbake til 1959 da OM Lupetto ble lansert. Denne vare- og lastebilmodellen betydde mye for den økonomiske utviklingen i Italia, med andre ord en bil som bygde landet. OM Lupetto ble etterfulgt av blant annet Fiat NC (som undertegnede startet karrieren med), Iveco Turbo Zeta og til slutt EuroCargo i 1991. Deretter var i hvert fall utseendet relativt uforandret fram til modellen fikk en ansiktsløftning i 2003, samtidig endret man skrivemåten fra EuroCargo til Eurocargo. 5 år har gått siden den gang, og nå er altså en ny Eurocargo på plass.



Utseendet

Det første man legger merke til på den nye Eurocargo er at førerhuset har fått et mer moderne design. Dette gjelder først og fremst fronten der Iveco Style Centre har stått for jobben. Grill og frontplate har klare trekk fra nye Stralis og Trakker, der det blant annet er gjort plass for reklametekst i fronten. Frontfangeren har fått integrerte hovedlys med friform-glass. Fangeren kan leveres lakkert i bilens farger, som ekstrautstyr. I tillegg kan man velge en stålfanger, hvis man har kjøring der bilen blir utsatt for tøff behandling. Velger man langt førerhus får man også tilgang til to store utvendige oppbevaringsrom. Disse kan åpnes elektrisk. I tillegg har man tilgang på disse rommene fra innsiden av førerhuset. Innvendig har det også skjedd en hel del. Blant annet har dashbordet blitt betydelig forbedret med bedre bryterplasseringer, og en ny midtdel med brytere. Velger man navigasjon til sin Eurocargo, får man en relativt stor skjerm plassert på toppen av dashbordet. På bilen jeg prøvekjørte reagerte jeg på at denne skjermen skapte en relativt stor blindsone. Det justerbare rattet har blitt litt større i diameter, men er svært godt å holde i. Justeringsmulighetene er på plass selv om jeg (som vanlig) hadde ønsket meg mer justering. Dessuten synes jeg betjeningshendelen til rattjusteringen virker litt tuklete. Ellers har Eurocargo fått nye seter der man har brukt materiale av bomull og mikrofiber. Som standard er bilen utstyrt med førersete med en toseter ved siden av, men man kan også bestille enkel, luftavfjæret passasjerstol. Det som forundrer meg er at man fortsetter å velge plastmateriale som gir et billig inntrykk. Mye av dashbordet er i en slik type hardplast. Blant annet den nye navigasjonsskjermen der plasten til og med har ujevnheter etter støpingen. Her manglet det rett og slett litt finish.



Nye gearkaseer

Iveco Eurocargo har modeller fra 8 til 18 tonn. Motoralternativene består av Tector-motorer med henholdsvis 4 og 6 sylindere. Tector 4-motorene har effekter på 140, 160 og 182 hk, med dreiemoment på henholdsvis 465, 535 og 610 Nm. Når det gjelder Tector 6-motorene er det snakk om effekter på 217, 252, 279 og 299 hk, her er dreiemomentene på 680, 850, 950 og 1050 Nm. På godt Iveco-vis har samtlige motorvarianter dreiemoment som dabber av der effekten overtar, rent bortsett fra Tector 6 - 300 som faktisk har et dreiemoment som overlapper effekten over 50 o/min. Det gir god kjørbarhet på motorene. På gearkassesiden er det også nyheter å finne. Tidligere benyttet Iveco kasser fra sin egen fabrikk, Eaton og ZF, nå har de standardisert ZF over hele linja. 6-trinns kassene kan også leveres som automatiserte versjoner - på Iveco-språket kalt Eurotronic. I følge Iveco blir Eurocargo den første distribusjonsbilen i sitt segment med et automatisert gearsystem sm standard. Men så vidt vi i TM vet, gjelder ikke dette i Norge. Årsaken er at Iveco selger en god del Eurocargo til bilutleieselskapene og disse ønsker ikke å betale mer enn strengt tatt nødvendig. Med tanke på kjøreferdighetene til enkelte som skal leie en liten lastebil en gang i mellom, tror jeg utleieselskapene hadde hatt igjen for å koste på en automatisert gearkasse. Alt annet blir å spare seg til fant.



Prøvekjøring

Mitt første møte med nye Eurocargo ble under lanseringen i Torino nylig, og prøvekjøringen var langt fra nok til å mene noe bastant om nykommeren. Men uansett fikk jeg et positivt inntrykk av nye Iveco Eurocargo. Det er snakk om en lettkjørt lastebil der man sitter godt og alt er innenfor rekkevidde. Tector-motoren er trekkvillig og stillegående, og i kombinasjon med ZF AS-Tronic Light burde alt ligge til rette for en behagelig dag bak distribusjonsrattet. Lurer du på om det finnes en Eurocargo for ditt bruk? Da kan det nevnes at det totalt finnes 11584 varianter av modellene, i hvert fall hvis man tar alle kombinasjonsmuligheter med i betraktningen . I september er det duket for en 4x4-versjon av Eurocargo, men vi håper å få testet en vanlig utgave i god tid før det.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!