- Vi vil vise at Volvo også har biler i de lettere segmentene, derfor har vi bygget opp en liten flåte med lastebiler i vektklassen fra 12 til 16 tonn. Dette er riktignok et lite segment, men allikevel viktig. Her har vi vært for dårlige, men det skal vi endre på. Kundeaktiviteter som dette gir økt salg, det vet vi fra tidligere, forteller Torstein Magelssen, informasjonssjef hos Volvo-importøren, til tungt.no.

Bilene som skal ut på tur viser noe av bredden på Volvos lastebilprogram. Det er snakk om to distribusjonsbiler bestående av en Volvo FL 240 med skap og bakløfter levert fra Arka, og en Volvo FL 290 med skap og bakløfter levert av PLS.

Videre har de med seg ytterligere tre Volvo FL, alle utstyrt med 260 hesters motor. Her er det en miks av påbygg; en VDL krokløft og en HST liftdumper (begge disse var for øvrig forsinket fra påbygger, og er ikke med på karavanen fra starten!), samt en åpen planbil med påbygg fra Arka, utstyrt med en Effer kran. Alle FL-bilene er utstyrt med det automatiserte gearsystemet I-Sync.

Ellers har de med seg en Volvo FE 340 med Maur tipp, en Volvo FM 410 6x2 med VDLkrokløft, og en Volvo FMX 370 6x2 med HST sakselift. Når det gjelder disse tre bilene er Volvo FE utstyrt med manuell gearkasse, mens de to andre har I-Shift gearsystem.

- Det skal bli spennende å jobbe mer mot dette markedet. Her har vi ikke like god kontroll over hvem kundene er. Historisk bruker dette segmentet å ligge på ca. 350 biler i året, men det blir nok ikke mer enn 200 - 250 i år. Vårt mål er å ha 25% markedsandel i dette segmentet, forteller Tom Parker, som har vært prosjektansvarlig for Volvo "s måbilkaravane".

Volvo Tour 2011 startet i Drammen 26. april og fortsetter til Oslo, Trondheim, Molde, Ålesund, Bergen, Sandnes, Kristiansand, Arendal og Sandfjord, før den avsluttes hos Volmax i Råde den 24. til 26. mai. God tur og lykke til, sier nå vi.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!