- Det er nødvendig med solide muskler når 70-85 tonn masse skal fraktes på bratte Vestlandsveier, sier Roset, som i 2005 leverte tolv 610 HK trekkvogner til K. A. Aurstad. Det var maks kraft den gangen. I 2007 fant ytterligere 10 Volvoer veien til entreprenørselskapet. Da var det 660 HK som gjaldt.

De åtte siste bilene er også utstyrt med I-Shift, retarder og VEB+ motorbrems. - Svingskive er levert fra Volvo og hydraulikken er levert fra ARKA, forteller Roset.

K. A. Aurstad ble etablert i 1985 og er i dag en ledende entreprenør i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane, med omtrent 80 medarbeidere. Virksomhetsområdene er innenfor masseforflytning, tunnel, kraftverk, veibygging, damanlegg og annet.

Selskapet har en stor maskinpark og fokuserer sterkt på å tenke nytt og praktisk. Blant annet var de tidlig ute med mobile knuseverk. Den ideen som ble et vendepunkt for selskapet, var en tippsemi som Kjell Arne Aurstad i 1986 konstruerte spesielt med tanke på transport inne i tunneler. Den nye løsningen kunne snu inne i tunnelen, og den hadde en lastekapasitet som var dobbelt så stor som en vanlig lastebil. Dermed var suksessen et faktum.

Styreformann Kjell Arne Aurstad er fornøyd med investeringen. - Jeg kan ikke få fullrost I-Shift nok, sier han. Det har gjort hverdagen til sjåførene mye lettere, blant annet ved kjøring i tunneler. - Vi har også oppdaget at de nye Volvo FH16 700 bilene har et lavere drivstofforbruk enn Volvoene med 660 HK, forteller en fornøyd entreprenør Kjell Arne Aurstad.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!