6 til 12

Denne gangen har vi droppet det letteste segmentet fra 3,5 tonn til 6 tonn. Det er et segment som stort sett domineres av campingbiler, med en og annen lastebilregistrert kassevogn innimellom.

I segmentet fra 6 til 12 tonn har så å si samtlige hatt en nedgang (!) sett i forhold til de tre første månedene i fjor. Øverst finner vi Iveco som så langt i år har registrert 19 biler mot 35 i fjor. PÅ andreplass ligger Fuso med 18 biler, mot 10 i fjor, og Mercedes-Benz med 18 biler mot 21 i fjor. Det kan se ut til at MB har mistet noe til Fuso, men da begge selges av Bertel O. Steen gjør det kanskje ikke så mye. Samlet sett har begge merkene en framgang i forhold til i fjor. Deretter følger MAN med åtte biler, mot 10 i fjor, Renault med syv biler mot ni i fjor, og til slutt DAF med fire biler mot to i fjor.

12 til 19

I det mellomtunge segmentet leder Volvo med 25 biler, mot 19 i fjor. På andreplass ligger Mercedes-Benz med 21 biler mot 13 i fjor. Tredjeplasse har MAN med 14 biler, mot 12 i fjor. Deretter følger Scania med fem, det samme hadde de i fjor, mens Iveco har tre mot fire i fjor. DAF har registrert to biler mot ni i fjor, mens Renault har registrert en bil i år, de hadde ingen i dette segmentet i samme periode i fjor.

Over 19

Prestisjesegmentet over 19 tonn er nok det mest interessante. Her ligger Scania i tet med 299 biler, mot 200 i fjor. Ikke langt bak finner vi Volvo som har gjort en formidabel innsats og har registrert 281 biler mot 168 i fjor. På tredjeplassen finner vi Mercedes-Benz som også har hatt en fin framgang, fra 66 biler i fjor til 97 i år. Også MAN har hatt framgang. De har så langt registrert 53 biler, mot 33 i fjor. Deretter finner vi DAF med 16 biler, mot 20 i fjor, Renault med seks biler, mot 16 i fjor, og Iveco med fire biler mot seks i fjor. Som nevnt innledningsvis har det blitt tre toneangivende mot resten i prestisjesegmentet. Jokeren er MAN. Hvis de begynner å få sving på sakene igjen så kan det jo tenkes at de begynner å ta innpå Mercedes-Benz.

Når det gjelder DAF, Renault og Iveco er tallene veldig små, spesielt for Renault og Iveco. Renault har så langt bare registrert 14 biler på tre måneder, mens Iveco har det litt bedre i og med at de har levert 19 biler i 6 - 12 tonns segmentet. Men i det tyngste segmentet har Renault og Iveco bare levert henholdsvis seks og fire biler hver seg. Det kan de neppe være fornøyd med.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!