Som de oppegående leserne (finnes det andre?) vet allerede så har Sisu Auto byttet leverandør av så vel førerhytte som motor og gearkasser. Tidligere benyttet de førerhus fra Renault Premium, mens motoren bestod av Volvo/Renault-motorer med 13 liters motorvolum. På gearkassesiden kunne kundene velge mellom I-shift, eller Fuller usynkroniserte gearkasser.

Les også: Ny Sisu!

I den tøffe økonomiske tiden som hele den europeiske lastebilbransjen har vært igjennom, har Sisu samlet krefter. For det første har eierforholdet blitt endret i forbindelse med en "management buyout", slik at selskapet i dag eies av tre privatpersoner, for det andre har de funnet seg en ny leverandør. De finske tømmerbileierne vil nemlig ha motorer rundt 600 hk, det kunne ikke Sisu levere etter at Cat sluttet å levere motorer.

Nå har finnene inngått en leveranseavtale med tyske Daimler. Dermed blir det førerhus fra Mercedes-Benz Actros, og V6- og V8-motorer fra samme leverandør. På motorsiden kan Sisu Polar leveres med V6-motor på 480 hk og 2300 Nm, og V8-motorer på 550 og 600 hk med dreiemoment på henholdsvis 2600 og 2800 Nm.

Når det gjelder gearkasser kan man velge mellom halvautomatiske Telligent-kasse, helautomatisert Powershift-kasse, eller manuell usynkronisert Fuller-kasse. Sistnevnte omtales ofte som en kasse for sjåfører, ikke operatører, he,he.

Resten er det fortsatt Sisu som står for. Den solide rammekonstruksjonen, de unike løsningene som løftbar tandemaksling, og alt det andre som gjør Sisu unik. Sisu kan kort oppsummeres som en lastebil for de som trenger mange akslinger og mye hydraulikk.

Fortsatt satser den lille finske lastebilprodusenten på ferdigbygde produkter fra fabrikk. Det betyr at kundene kan velge mellom Sisu Timber (tømmer), Sisu Crane (kran), Sisu Rock (anlegg) og Sisu Works (veivesenbil).

Hvordan opplevde vi så vår lille prøvekjøring av den Sisu Polar? Joda, den gode Sisu-følelsen er absolutt på plass i det tyskproduserte førerhuset, og med Sisu-emblem i rattet og i fronten følte vi oss ganske så stolte der vi la i vei på landeveien, mens finske Sisu-sjåfører vi møtte hilste hyggelig.

Når det gjelder motor og gearkasse har de kjente kvaliteter fra tidligere. "Vår" bil hadde V6-motor, en motor vi har kjørt mange ganger i Mercedes sammenheng. Det eneste vi ikke liker med den motoren er gangen den har, men noen dårlig motor er det ikke snakk om. Powershift-kassa har vi også kjørt mange ganger tidligere.

Det er en usynkronisert gearkasse slik Volvo I-Shift også er. Vi har tidligere kritisert denne kassa for å gjøre en del underlige valg, men så vidt vi vet har tyskerne endret noe på programmeringen av kassa. Hvorvidt dette er gjort på kassene Sisu benytter vites ikke. Uansett har vi vært først i mediaverden til å kjøre nye Sisu Polar. Det er vi ikke så lite stolte av. Nå ser vi fram til å teste et eksemplar her hjemme i Norge.

Sisu Polar får publikumspremiere på den finske transportmessa "Kuljetus 2011", samtidig feirer Sisu 80 år som lastebilprodusent. Vi gratulerer!

Les også: Sisu Polar med V8

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!