For en tid siden var tungt.no på Vålerbanen for å lære mer om MAN sine tanker rundt økonomi for bileier. I den forbindelse lanserte de en såkalt "cost killer" altså lastebilen som har lagt fra seg kostnadsdrivende elementer på fabrikken.

Noen av løsningene vet vi om fra før, men tanken er nå å samle alle gode ideer på samme bil.

Den er selvsagt utstyrt med automatisk girsystem, TIP Matic. Dessuten finner man overvåkningssystem for dekktrykket i energidekkene, såkalt TPM. Kun to bar for lavt dekktrykk øker forbruket med 0,2 liter pr 100 kilometer.

Her vet vi det syndes mye.

MAN har også fjernet solskjermen og justert takspoileren for å kutte luftmotstand Luftkompressoren kuttes automatisk når den ikke er i bruk. Spesielle kjørelys bruker bare en fjerdedel så mye strøm som en halogenpære.

Sist men ikke minst er hastighetsbegrenseren satt til 85 km/t.

Ifølge MAN reduserer de vind- og rullemotstanden med 10 prosent ved å sette den til 85 km/t i stedet for tradisjonelle 89 km/t.

Trekkvognen er bygget i materialer som gjør den 500 kg lettere enn en ordinær trekkvogn.

Sammen med MAN's føreropplæring, tror de dette vil være et godt alternativ for de som vil spare penger og miljø i fremtiden. I dag er bilen kun tilgjengelig som 4X2, men allerede til høsten varsler MAN at de vil kunne levere den som 6X2.

Noen av dem havner nok i Norge også.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!