Econic NGT er beregnet å være en distribusjonsbil med lavt plassert førerhus. Den har panorama frontrute og automatisk foldedør på høyre side. Der er det også vinduer helt ned til gulvet som gir sjåføren bedre kontroll med blindsonen enn hva som er vanlig. En lettere hverdag for en travel sjåfør sikres ved at det er kun et trinn ved inn- og utstigning, det er full ståhøyde og flatt gulv. Mercedes-Benz gjør også et poeng av det gode utsynet til alle sider og i alle høyder, ikke minst i syklisthøyde.

Ølvogn

Bilen fås som 2-akslet eller 3-akslet, men også som trekker. Med 36 tonns totalvekt klarer den de fleste behov innen bytransport som søppelbil, distribusjon og sist men ikke minst, ølvogn. Motoren er 6-sylindret i rekke på 6,9 liter og yter 279 hk med et dreiemoment på 1000 Nm. Et elektronisk motorstyringssystem tilpasser motoren løpende etter gassens sammensetning (biogass / naturgass).

På messa i Herning fikk tungt.no se et 6x2 chassis med styrende løpeaksel. Akselavstanden fra 1. til 2. aksel var på denne 3450 millimeter med luft foran og bak. Den tekniske tillatte totalvekten er oppgitt til 26 tonn med 11,5 tonn på drivaksel og 7,5 tonn på løpeaksel. Gearkassen er en 6 trinns Allison fullautomatisk.

Euro 5 og EEV

Med NGT blir man grønnere, den overholder euro 5 og EEV-normen. I følge Mercedes-Benz reduserer den Co2 utslippet med 20% i forhold til dieseldrift og ved biogasdrift er den Co2 nøytral. Partikkelutslippene er redusert med 98% i forhold til tilvarende dieselbil. Dessuten er støynivået halvert i den samme sammenligningen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!