Prosjektet har fått navnet Ishavsveien, og skal gjøre det mulig å kjøre elbil fra verdens elbilhovedstad og til destinasjoner over hele Norge, fra Lindesnes i sør til Kirkenes i nord.

Verdens elbilhovedstad med nasjonalt initiativ

Byrådsleder i Oslo, Stian Berger Røsland (H), fastslår at hurtig-lading av elbiler vil gjøre det mulig å bevege seg like langt med elbil som man i dag gjør med bensin og dieselbiler.

- Markedet for elbiler har eksplodert etter at Mitsubishi kom med sin elektriske fireseter I-MIEV. Ingen steder i verden er folk mer villige til å bruke egne penger på å være miljøvennlige og erstatte sine bensinbiler med biler som går på fornybar strøm, sier Røsland videre. - Oslo kommunes engasjement for elbil strekker seg lenger enn til bygrensa.

Om et par år skal det være mulig for alle å hurtig-lade elbil langs hovedveiene i Norge, og vi er overbevist om at vi må tenke nasjonalt hvis elbil skal bli noe mer enn et Oslo-fenomen, sier byrådslederen.

Ishavsveien

- Det er en rekke utfordringer knyttet til hurtiglading av elbiler, først og fremst på grunn av det nordiske klima, sier Bjarne Sætrum i Ishavskraft. - Derfor har vi kalt prosjektet for Ishavsveien. De fleste byer og tettsteder har en Storgate.

Nå skal hele landet få en Ishavsvei hvor det er mulig å kjøre elbiler over lange strekninger og fylle strøm på mellom 15 og 30 minutter, sier administrerende direktør Bjarne Sætrum. - Drømmen er så raskt som mulig, å etablere et nettverk av hurtigladere som gjør at du kan kjøre med elbil dit du har lyst- når du har lyst, sier adm dir Bjarne Sætrum.

Ishavskraft etablerer nå en prosjektorganisasjon som går i gang med å planlegge arbeidet, og inviterer sammen med byrådet i Oslo alle gode krefter til samarbeid for å få etablert det nasjonale nettet - Ishavsveien.

Innfrielse av klimamålene Norge har forpliktet seg til å redusere sine klimautslipp gjennom klimaforliket. Alle samfunnssektorer skal gjøre sitt, også transport.

- Bilbransjen er i ferd med å endre seg og det kommer nå nye elbiler og ladbare hybridbiler som om noen få år vil erstatte de forurensende bilene. Kraftbransjen er en del av løsningen, og må sørge for at de nye bilene kan lade raskt og effektivt med ren fornybar energi, avslutter Bjarne Sætrum i Ishavskraft.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!