Det er ikke til å legge skjul på at bransjen fortsatt er litt rolig i Danmark etter krisa, noe besøkstallene på Transport 2011 i Herning er et bevis på. I løpet av 4 dagers messe passerte det 17.520 besøkende inn på det 31.000 kvadratmeter store området.

Minsking på 37,5%

I forhold til siste Herning-messe med 28.024 besøkende er det altså en minskning på 10.504 hoder. Minskningen på 37,5% i forhold til besøkstallene i toppåret 2007 må selvfølgelig sees i lys av krisa, og ikke minst det at Danmark ikke har kommet seg helt ut av den enda. Messearrangøren er også fornøyd med tallet i lys av forholdene i bransjen.

Miljøfokus

Det har også vært miljø og nøkternhet som har stått i fokus hos de fleste. Ikke bare har lastebilprodusentene fokusert på dette, men også varebilsegmentet blir nå mer og mer preget av grønne nyheter. Danskene har som oss et høyt avgiftsnivå på personbiler (180%), mens varebiler slipper unna med 50%. Danskene må likevel betale moms for sine elbiler, men interessen er uansett økende for slike biler. I tillegg til å allerede ha lansert Peugeot Partner som elbil i Danmark, kan også den lille Peugeot Ion levers som varebil i Danmark.

Les også: Fornuftige smakebiter

Smart grep

Messen har også hatt en vellykket politisk del med sine debattpaneler og diskusjonsforum. Dette har ført til at mange beslutningstagere har tatt turen til messa, noe som hever både nivået og interessen. I tillegg var fokusområdene utdannelse, nyheter, workshops og underholdning smarte grep på en slik messe. Det gjør at folk kan ta med seg noe hjem i den mentale bagasjen i tillegg til kataloger og reklamemateriell.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!