De første dagene på transportmessa i Herning har vært preget av et stort og innholdsrikt messeområde, men med manglende publikum. På messas første dag målte scannerne ved inngangen 2231 besøkende, noe som så ganske glissent ut på et så stort område.

Torsdag fant 3668 besøkende veien, så foreløpig har publikum sviktet. I 2007 var det totalt 28024 besøkende, dermed er det ennå lang vei mot gamle besøkstall. Nå satser man på storinnrykk i løpet av helgen.

Nyheter

Det har vært flere små og noen større nyheter på Herning. For første gang vises Scanias Euro 6 motor offisielt for publikum. Deres stand tiltrakk seg mye oppmerksomhet særlig på grunn av denne lanseringen. I Danmark blir den først lovpliktig i januar 2014, men allerede nå kan den oppleves og også bestilles.

Under MANs logo kunne man se MAN TGX EfficientLine som beskrives som en miljøvennlig kostnadsdreper. Dens spesialitet er rett og slett å spare drivstoff, noe som skjer ved hjelp av MAN Tipmatic, dekktrykkovervåkingssystem, takspoiler, sideskjørter, luftkompressorstyring, energi dekk, hastighetsbegrenser, generator 120 A, vektoptimering og MAN Profidrive.

Dual Fuel

Volvos nærvær så mer forsiktig ut enn konkurrentenes, men de hadde med seg flere trekkplaster. Nok en nyhet i deres naturgass-sortiment var en av hovedattraksjonene deres. Dual fuel satsingen er interessant fordi det er biler som kan kjøres med dagens infrastruktur. Bilene kan jo bare fylles opp med vanlig diesel om ikke naturgass er tilgjengelig dit bilen skal. Det er nettopp derfor de har turt å allerede nå ta frem en FM-trekker med 13 liters-motoren 460 i 6x2 T, beregnet på lengre distanser. Volvo bekrefter dermed at de har klokkertro på denne teknologien som et alternativt drivstoff i fremtiden. Samtidig bedyres det at det er mest opp til politikerne, om dette skal være lønnsomt og praktisk fremover.

Glider

En av trekkplastrene på messen var utvilsomt Ivecos konseptbil Iveco Glider. Selv om den har vært vist på IAA allerede, var den svært omsvermet da den gjorde sin skandinaviske debut. Høyproduktive kjøretøyer med minimal miljøpåvirkning høres pompøst ut kanskje, men det var uten tvil en av publikumsvinnerne blant lastebilprodusentene. Prosjektet er inspirert av ørnen, naturens mest perfekte bevingede dyr, forklarer Iveco. Taket er dekket med solcellepaneler som gir en effekt på 2 kWh, de sørger for opplading av hjelpesystemer.

Den gjenbruker kinetisk energi og omdanner den til elektrisk energi. Den produserer også elektrisk energi gjennom eksosen. Grillen er lukket og åpnes relativt i forhold til behovet for kjøling for å være mer aerodynamisk. Automatisk skyvbar svingskive lukker mellomrommet mellom bil og henger for å minske luftmotstanden. En flat underside skal hjelpe på det samme. Interiøret er en historie for seg selv, noe vi vil komme tilbake til i TM.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!