I 2010 hentet staten inn 54,5 milliarder kroner i bilavgifter. Dette er over 8 milliarder kroner mer enn i 2009. Da var de samlede avgiftene på 46 milliarder. Inntektsveksten kommer spesielt fra engangsavgiften på nye biler.

- Nybilsalget økte kraftig i 2010 fordi virkningene fra finanskrisen hadde lagt seg. I 2009 var det omvendt. Da solgte vi langt færre biler enn normalt pga. av krisen, sier Andresen.

BIL har merket seg at finansminister Sigbjørn Johnsen denne uken har sagt at han vil legge frem forslag til et nytt avgiftssystem for biler når statsbudsjettet kommer i oktober.

- Vi trenger ikke høyere totalavgifter, men et avgiftssystem som bidrar mer til miljøet, sier Andresen.

BIL har tidligere i år foreslått at det skal bli billigere å kjøpe nye biler med lave utslipp, mens det skal bli dyrere å bruke dem. Dette har sammenheng med at nye biler bare slipper ut halvparten så mye CO2 som gamle. Norge har Europas eldste bilpark. Gjennomsnittlig levealder for en bil er ca. 18 år, mot ca. 14 i EU. Det gjør at Norge har en gammel bilpark med høye CO2-utslipp.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!