Etter en flott kjøretur fra Calvert City til Louisville, Kentucky i går formiddag, endte en glad gjeng lastebilentusiaster på Kentucky Exposition Center og den store transportmessa MATS 2011. I år er det førtiende gang denne messa arrangeres.

Til å begynne med var det en relativt liten, lokal messe, men den har vokst seg stor opp gjennom årene og kalles av amerikanerne for verdens største. Over 1000 utstillere fra USA og andre land er på plass på de store områdene.

Innendørsarealet er på 93.000 m2, mens utearealet er dobbelt så stort. Allikevel er det en sannhet med modifikasjoner at dette er verdens største. Stor er den, men ikke så stor som for eksempel IAA i Hannover. Men du verden så mye hyggeligere MATS er enn IAA!

De to foregående årene har vært tøffe for transportbransjen i USA. Det har også messa i Louisville båret preg av. I 2009 valgte Peterbilt å holde seg unna messa grunnet de økonomiske tidene, i fjor var det Volvo som valgte å droppe messa. I år, på messas 40-årsjubileum, var alle på plass igjen.

Her stod samtlige lastebilprodusenter på det amerikanske markedet. Volvo, Mack, Peterbilt, Kenworth, International, Freightliner og Western Star representerte den tunge klassen, mens i de mindre klassene fant vi også Ford og Hino, for å nevne noen. Og i år så det ut til at alle hadde slått på storetrommen for å markere at bransjen nå ser lyst på livet igjen.

Hva er så trenden blant lastebilprodusentene på årets MATS? Jo, fokus på miljø og forbruk er den tydelige trenden også på dette markedet, som i Europa. Her fant vi hybridbiler, side om side med den nyeste teknologien på utslipp.

AdBlue og SCR-systemet er den foretrukne veien i USA også, og Daimler-eide Freightliner og Western Star benytter Blue-Tech-navnet, som Mercedes-Benz har i Euorpa, på sine nyeste modeller. Alt for å fortelle hvor miljøvennlige de har blitt. I en senere utgave av TransportMagasinet kan du lese mer fra MATS og USA-turen til TM.

Les også: 50 TM-lesere er i gang med USA-eventyret

Les også: Kveldskos i Kentucky

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!