De nye motorene på 440- og 480 hk vil være tilgjengelig for bestilling både i G- og R-serie allerede nå. Effekt og forbruk skal være som på Euro 5 bilene og teknologien har Scania utviklet selv. Det blir beskrevet som et drastisk steg i riktig retning i forhold til utslipp i forhold til Euro 5. Euro 6 motorene har 80% mindre utslipp enn sine forgjengere i følge Scania. Det er ikke kjent når Euro 6 er klar for andre effektversjoner og V8.

Oxicat

Det er den nye Oxicat-lyddemperen som sørger for en relativt stor reduksjon i utslipp av både partikler og nitrogenoksider. I forhold til Euro 5 motorene slipper den bare ut en femtedel av disse utslippene, i følge Scania. Det vil altså si en reduksjon på 80% av de nevnte stoffer. Det er snakk om en integrert lyddemper med oksidasjonskatalysator og et fullflyts partikkelfilter, fulgt av to parallelle SCR-katalysatorer og katalysatorer for ammoniakkutslipp. Scania har også utviklet et nytt elektrisk aktivert AdBlue-doseringssystem med høyere presisjon som ikke bruker trykkluft. AdBlue sprutes inn i en blander og fordampes før det passerer gjennom de to parallelle SCR-katalysatorenene. Etter dette følger en kompakt ammoniakkslipkatalysator som fjerner eventuelle rester av ammoniakk i eksosen.

Lyddemperen tar omtrent like stor plass som på Euro 5, men får en vektøkning på 75 kg. Totalt vil vekten øke med 200 kg på grunn av både det avanserte avgassystemet og 75 liters AdBlue tank. Prisøkningen vil ligge på rundt 12.000 euro for en typisk langtransport bil, i forhold til en tilsvarende Euro 5 bil. Vedlikeholdsmessig vil det være nødvendig å bytte filter hvert andre år, ellers er serviceintervaller som vanlig. Biler med disse motorene kan bestilles nå, men det kan ta 4 til 6 måneder før de kommer på veien, avhengig av hvor kjapt normen blir godkjent i de enkelte landene.

Scanias 12,7-liters rekkeseksere:

360 hk Euro 5 1850 Scania XPI, EGR, VGT

400 hk Euro 5 2100 Scania XPI, EGR, VGT

440 hk Euro 5 2300 Scania XPI, EGR, VGT

440 hk Euro 6 2300 Scania XPI, EGR, VGT, DOC, DPF, SCR

480 hk Euro 5 2500 Scania XPI, EGR, VGT

480 hk Euro 6 2500 Scania XPI, EGR, VGT, DOC, DPF, SCR

Euro 6 motorene bygger på Scanias seneste motorplattform med 130 mm sylinderdiameter, som ble introdusert i rekkemotorene for Euro 5 i 2007. Disse har common-rail-innsprøytning (Scania XPI), EGR og variabel turbogeometri (VGT). Ytelsene vil være som på en Euro 5 bil med fullt dreiemoment tilgjengelig fra 1000 omdreininger i minuttet. Motorene er godkjente for kjøring med opptil 8% innblandet biodiesel. Utviklingen er også i gang for å kunne kjøre disse på 100% biodiesel, heter det i pressemeldingen fra Scania.

Euro 6

Euro 6-standarden skal tre i kraft i EU og visse naboland den 31. desember 2012, men det er ennå litt uklart når selve direktivet vil bli innført. Det er først da normen kan bli godkjent i hvert enkelt land. Euro 6 er det første steget mot en implementering av en harmonisert utslippsnorm for Europa, Nordamerika og Japan. Det kommer til å gjøre det lettere med samarbeid og utvikling på fremtidige standarder. Nivåene som for Euro 6, ligger nært opptil det som ble innført for Nordamerika (EPA10) og Japan (PostNLT) i begynnelsen av 2010.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!