De mer stillegående og renere hybridlastebilene gjør det mulig å spare opp til 30 prosent drivstoff, og kommer først å fremst til å rulle som distribusjons- og renovasjonsbiler i bymiljøer. Det forteller Volvo i en pressemelding.

- Vår nye Volvo FE Hybrid er en fantastisk høyteknologisk lastebil, som allerede har skapt enorm interesse. Det er tydelig at etterspørselen etter tunge hybrider er veldig stor, sier Claes Nilsson, sjef for Volvo Trucks' Europadivisjon.

Volvo FE Hybrid vil bli levert til 13 europeiske land, i første omgang, og på sikt kan ytterligere markeder bli aktuelle. Lastebilene kommer til å bli produsert i en begrenset serieproduksjon, ettersom den avanserte hybridteknikken krever spesialtilpassede produksjonsløsninger og siden batteriteknikken er under stadig utvikling. Det innebærer også at selskapets ettermarkedsorganisasjon vil bli utdannet parallelt for å kunne tilby riktig service til kundene.

Hybridteknikken passer best for bruk i tettbebygde områder, der antall start og stopp forekommer flest ganger. For å sikre rett kvalitet og service, har felttester pågått hos et antall Volvokunder siden våren 2008.

Avhengig av kjøremønster, kan Volvo FE Hybrid spare mellom 15 og 20 prosent drivstoff og CO2-utslipp, hevder Volvo. Dersom man bygger en elektrisk komprimator på de hybridbaserte renovasjonsbilene, er det mulig å spare opp til 30 prosent.

Volvo FE Hybrid er en såkalt parallellhybrid, noe som betyr at energien fra dieselmotoren og elmotoren både kan benyttes samtidig, og helt uavhengig av hverandre. Teknikken veksler automatisk mellom de ulike drivkildene. Når hybriden kjøres i første gir, drives kjøretøyet kun av elmotoren, noe som gir sjåføren en umiddelbar respons og dermed god kjørbarhet. Deretter tar hybriddriften over, og både diesel- og elmotor er i bruk, for å optimere drivstofforbruket.

Volvos hybridteknikk er også utviklet får å gjenvinne så mye som mulig av den energien som oppstår ved nedbremsing. Det er ikke nødvendig å lade batteriene ved hjelp av eksterne kraftkilder. Eldriften medfører også at lydnivået senkes.

- Hybriden nesten smyger seg rundt i boligområdene, noe som forbedrer miljøet for beboerne, og ikke minst for de som arbeider med kjøretøyet. Ved en akselerasjon er det en halvering av lydnivået, sammenlignet med en vanlig dieselbil, sier Claes Nilsson.

Volvos hybridlastebiler drives av en sju-liters dieselmotor på enten 300 eller 340 hestekrefter, og 1160 respektive 1300 newtonmeter, parallelt med en elmotor på 120 kilowatt. Elmotoren får sin kraft fra siste type lithiumionebatterier. For hybridlastebilene, som er beregnet for påbygg opp til 26 tonn, tilbys en leasingavtale med heldekkende serviceavtale.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!