Skal det bli mulig å kjøre E39 fra Kristiansand til Trondheim uten å måtte krysse minst åtte fjorder med ferje, må det konstrueres kompliserte tunneler eller bruer. Statens vegvesen har fått i oppdrag av Samferdselsdepartementet å utrede hvilket potensial en ferjefri kystvei vil ha for næringsliv og de berørte bo- og arbeidsregionene.

I arbeidet skal blant annet ulike teknologiske løsninger vurderes. Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) åpnet konferansen fredag.

- Behovene er store, men det er et stykke igjen før vi er der. Men der det er vilje er det vei, sa Kleppa ifølge Haugesunds Avis.

Til oppstartskonferansen fredag har Statens vegvesen og Vestlandsrådet invitert kommuner, byer, næringsliv, universitets- og høyskolemiljø og organisasjoner.

Eksperter fra inn- og utland holder utover dagen innlegg om de samfunnsmessige følgene av utbygging av store og kompliserte transportkorridorer. Kostnadene er vanskelig å beregne, men fylkesordfører Tom Tvedt (Ap) i Rogaland mener at den ferjefrie E39 ikke vil koste mer enn 100 milliarder kroner å realisere.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!