Mens Bridgestone viser frem sine vinterdekk for fagpressen på rv 50 mellom Hol og Aurland, rigger Ole Johnny Jordet fra Hallingdal Lastebilservice på Gol opp den nye servicebilen sin.

Sammen med transportør Jan Turlid i Aurland, er han nå kontaktpunkt for First Stop kjeden. Dermed er begge sider av fjellet godt dekket hvis man trenger hjelp til hjul.

First stop, med sitt utspring i Bridgestone, har nå 57 dekkverksteder i Norge. Målet er 100.

- Vi tar oppdrag på alle fjellovergangene mellom øst og vest. Dessuten er vi nær kontrollstasjonene på Gol og i Lærdal der vi vet at det ofte ilegges kjøreforbud for dekk og kjetting i vinterhalvåret, sier Turlid.

Siden han startet opp med dekkverksted høsten 2009 har han hatt flust med utrykninger i sitt distrikt. Behovet var der, innrømmer han.

Både han og Jordet var tidligere knyttet til Dekkpartner, men meldte overgang til First Stop ved nyttår.

Ole Johnny Jordet har lang erfaring med dekkverksted. Han startet opp i 2004 og hadde tidligere Turlid Transport som fast kunde.

- Det er Ole Johnny som er årsaken til at jeg startet opp med dekk. Vi dro på en del turer sammen og jeg kom i kontakt med Leif Kristiansen i Gjerde & Byhring AS.

Tanken min var først å holde meg til lastebildekk, men vi valgte å ta med personbil også for å ha et komplett tilbud i Aurland, forklarer Turlid.

I fjor hadde det nyetablerte dekkverkstedet hans en omsetning på 3,5 millioner kroner. Over 30 utrykninger samme år har ført til at det nå jobbes med å bygge opp en servicebil lik den vi finner på Gol, i samarbeid med Bertel O. Steen.

Se hvordan det går i bakkene med korrekt utstyr tilpasset norske forhold kontra en tyskers standhaftige forsøk med vinterdekk og kjetting i denne videoen fra testen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!