Lars Haltbrekken, styreleder i Norges Naturvernforbund og Holger Schlaupitz, fagleder i Norges Naturvernforbund, har skrevet innlegget "Veikrav på ville veier" i dagens (27.08.08) utgave av Aftenposten. Norges største abonnementsavis gir stor spalteplass til innlegget fra den høyt profilerte Haltbrekken og hans våpendrager.

Innlegget går til frontalangrep mot en rekke ordførere og åtte fylkesordførere på Østlandet, altså de demokratisk valgte representantene for rundt regnet to millioner innbyggere i Norge, på grunn av deres engasjement for å få mer bevilgninger til et nedslitt, trafikkfarlig og overbelastet veinett.

Mange vil si at det er på tide at politikerne engasjerer seg i veisaken. Noen vil si at politikerne også gjør det for å redde sitt eget skinn. Ute blant vanlige folk, der de langt fleste benytter seg av bil til store og små gjøremål, er utålmodigheten stor. Og den vokser for hvert eneste år som går uten at bevilgende myndigheter ser ut til å ta vei-forfallet alvorlig. Våre demokratisk valgte representanter frykter - med rette - for sine politiske liv hvis de nå ikke får vedtatt en storsatsing på veier i årene som kommer.

Nye motorveier er altså Norges Naturvernforbund imot. Jeg som trodde det viktigste for en naturvernorganisasjon var naturvern - ikke veiutbygging.

Men så feil kan man ta.

Mens mange land i Europa (Sverige, Danmark, Hellas, Romania m.fl.) bygger ut sine motorveier i et imponerende tempo (de må også forholde seg til Kyoto-avtaler og CO2-utslippskrav) snakker Haltbrekken om å droppe investeringene i veier og i stedet bygge ut jernbanen.

Hva er det Haltbrekken vet som ikke resten av Europa vet?

Naturvernforbundet, som hevder de er "Norges største miljøvernorganisasjon", nådde i 1991 et toppunkt med et medlemstall på rundt 40.000. Dette tallet har, ifølge deres egne nettsider "sunket noe de siste årene".

Haltbrekken har vært en gjenganger i norske medier i 10-15 år, helt siden han som leder i Natur og Ungdom lenket seg foran tunneler i Trondheimsområdet for å hindre utbygging av E6 mellom Trondheim og Stjørdal.

Han var ikke særlig opptatt av demokratiske beslutninger den gangen, og er ikke blitt noen større demokrat med årene.

Men han har lært seg de "riktige" sjargongene. Han kaller veiprosjekter som ny firefelts E6 over Hedmarken, ny riksvei 2 gjennom Nes og Sør-Odal, ny riksvei 4 over Hadeland, ny E18 ved Ski i Akershus og ny riksvei 7 Sokna-Ørgenvika) for de virkelige "verstingene" blant veiprosjektene i Norge. Vel vitende om at ordet "versting" får norske journalister til å sikle i sin iver etter å få saken sin på førstesida.

Med mellomtitler som "trygg skolevei", "utslipp må reduseres" og "oppslutning om jernbane" frir han uhemmet både til venstre og høyre.

Det skal ikke forundre meg om Haltbrekken også inspirerte kameraten til Labbetuss, Bodø-artisten Halvdan Sivertsen, da han tidligere i år laget sin svært naivistiske A-listede sommerhit - Vi vente på toget - mens havet stig" (hva som er sammenhengen mellom en togavgang og havnivået må da gudene vite)

Haltbrekken slipper stort sett å forholde seg til dårlige veiforbindelser, siden han selv bor svært sentralt. Han har selvfølgelig flyttet fra Trondheim til sentrale Oslo - i gangavstand til TV-studioene til NRK og TV2 der han opptrer i debatter jevnlig.

Og han oppfører seg som om Naturvernforbundet skulle ha én million medlemmer - ikke rundt 25.-30.000 medlemmer som er det virkelige tallet.

Det som burde skremme oss er at Haltbrekken har rød løper inn til flere medlemmer av den rødgrønne regjeringen. Miljøvernminister Erik Solheim (SV) var selvfølgelig gjest på Naturvernforbundets årsmøte tidligere i år. Statssekretær og tidligere miljøaktivist Heidi Sørensen (SV) er en god venn av Haltbrekken. Å lese SVs program er som å lese en blåkopi av Naturvernforbundets program.

Er det rart at jeg ikke tror på noe veiløft i Nasjonal transportplan før jul, eller i Statsbudsjettet for 2009?

Lars Haltbrekken og Norges Naturvernforbund fortjener rødt kort og en plass på tribunen i veikampen som må og vil komme her til lands i månedene som kommer.

Hva synes du?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!