Haugaland Transportskole kan reklamere med litt av en skolebil. Den nye FH16 6x2 med XXL førerhus kan nemlig brukes til det meste. XXL-huset er i tillegg fabrikkmontert med fire seter og innredet som skolebil.

- Skapet på bilen kan tas av, og under er det svingskive og containerfester, forteller Jonny Einem, som er sjåførlærer på den nye bilen. Den endelige løsningen er et samarbeid mellom Haugaland Transportskole, Volvo, ARKA og VBG, fortsetter han. Bilen er levert av Volvo-forhandleren Trucknor AS i Haugesund.

Skap og skapinnredning, svingskive samt containerfeste er det Arka som har stått for. Skapet inneholder det meste når det gjelder sikringsutstyr, noe som gir elevene realistiske øvelser rundt sikring av last. Skapet har også dobbeltdekk.

VBG har montert on-spot, (automatiske kjettinger) og VBGs Multi Function Coupling-konsept, MFC, som er VBG sitt nye automatiske hengerfeste. Dermed er det mulig for sjåføren å håndtere alle til- og frakoplingsmomenter med ett tastetrykk fra førerhuset, uten å måtte gå ut.

Innstyringen skjer ved hjelp av ultralydsensorer, som gjøres om til lyd- og lyssignaler på en skjerm i dash-bordet. Deretter tar automatikken over så vel tilkobling av hengeren, som tilkobling av av luft og el-systemet.

- For oss sjåførlærere er det også viktig med komfortable og ergonomisk riktige seter, forteller Einem i en pressemelding om bilen. - Dette er arbeidsplassen vår og vi har fulle dager i bilen. Derfor trenger vi dette.

Fordi bilen skal brukes til sjåføropplæring, er den utstyrt med manuell girkasse. I tillegg har bilen Volvos Kjørepakke pluss, som består av skinnseter, skinnratt, airconditioning, takluke, siktpakke pluss (svinglys), polerte aluminiumsfelger, ryggekamera, tv-montering, lastindikator, spoilerpakke med sideskjørt, takspoiler og sidespoiler. Bilen er lakkert i Black Metallic og har manuell retarder og navreduksjon.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!