Vi har ved flere anledninger snakket om Daimlers verdensmotor, en rekkesekser som skulle benyttes globalt hos alle Daimler Trucks´ lastebiler Freightliner, Western Star, Fuso og Mercedes-Benz.

Først ut var USA der Daimler-eide Detroit Diesel introduserte den nye motorserien på det amerikanske markedet for flere år siden. Men når skulle Europa komme etter?

Det skjedde torsdag da Mercedes-Benz presenterte den nye motoren Mercedes-Benz OM 471 Euro 6. Motoren, som er en rekkesekser med et slagvolum på 12,8 liter, leveres med effekter fra 421 hk til 510 hk. Dreiemomentene ligger fra 2100 Nm til 2500 Nm. Motoren klarer de strenge Euro 6-kravene ved å benytte flere systemer. Her er det snakk om både SCR med AdBlue, EGR (Eksos Gass Resirkulering) samt partikkelfilter.

Ellers kan det nevnes at motoren har et nytt innsprøytningssystem som kalles X-Pulse. I tradisjonelle common rail-systemer har man et høyt trykk i hele systemet, mens injeksjonene styres elektronisk. På det unike systemet som Mercedes-Benz bruker står common rail-systemet med et trykk på 900 bar, mens man kan øke trykket i hver dyse opptil 2100 bar. Dette skal den tyske produsenten være alene om.

Man har også tatt i bruk en turbo som har et assymetrisk hus, mens turbinen er fast. Av andre nyheter på motoren kan nevnes en meget sterk tretrinns motorbrems som bremser med 544 hk ved 2300 o/minutt.

Hva så med forbruket, blir ikke det høyere med Euro 6? Ikke hvis vi skal tro ingeniørene til Mercedes-Benz. De snakker tvert i mot om at motoren har samme forbruk som dagens V6-motor, ja kanskje til om med litt lavere.

Dette, sammen med det faktum at motoren får serviceintervaller opp til 150.000 km, bør gjøre Mercedes-kundene interessert.

Selv om vi her snakker om verdens første Euro 6-motor har altså søstermotorene til USA og Japan allerede inntatt sine markeder. Til sammen er det snakk om 70.000 motorer som er i drift i Asia og USA, og tilbakemeldingene er svært gode.

Så gjenstår det å se hvordan det går i Europa? Mercedes-Benz´ ville ikke ut med noe tidspunkt for når motoren lanseres i en av deres lastebiler, bortsett fra at det er snart. Vi tipper den dukker opp i nye Actros om ikke alt for lenge.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!