I motsetning til forrige gang, da hytta var basert på en liten japansk modell montert på et smalt chassis, er det nå snakk om en mer veltilpasset modell med bredere chassis og førerhytte. Modellen er en verdensmodell, som enkelt kan tilpasses de forskjellige landenes markeder.

Under dørken sitter Hinos J05-motor, en firesylindret motor med femliters slagvolum, som yter 210 hk. Lastebilen kan også leveres med hybriddrift. I begge tilfeller er lastebilen utstyrt med en sekstrinns automatgearkasse fra Aisin som standard.

Den nye cabover-modellen er en såkalt Class 4/5, mens Hino fra før selger snutebiler i Class 6/7, gjennom sitt amerikanske selskap Hino Motors Manufacturing & Sales.

Vi regner med å få tatt en nærmere kikk på den nye modellen fra Hino, når vi skal besøke Mid America Trucking Show om noen få uker.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!