Hos Nova Sea treffer vi salgssjef Bjørn Olvik. Han vil ikke at bilene som laster her skal skape overskrifter i avisene eller skade og drepe noen på vei til kunden.

Selv om han ikke rår over hvem som kommer og laster fisk på anlegget, føler han et etisk ansvar for ikke å slippe 50 tonn på sommerdekk ut på E6 sørover fra Mo i Rana.

- Kommer det i media at en laksetrailer har drept noen er det veldig uvesentlig hvem som eier akkurat den laksen som er på bilen. Familien i nabohuset tenker ikke på det, sier Olvik, som mener laksenæringen nå må ta ansvar også for transportdelen.

Hovedandelen av bilene som laster her er norske, mens blant andre en del russiske kunder henter med egne biler.

53 vogntog kjørte utfor i løpet av to uker

- I november i fjor så vi på nyhetene at 53 vogntog hadde sperret veiene og kjørt utfor i Nordland bare på to uker. Det var den utløsende faktoren for prosjektet vårt, "Trygg trailer". Vi har et etisk ansvar. Det er laksenæringen som laster mesteparten av bilene som skal sørover fra denne landsdelen, mener Olvik.

Han kan gjøre som kollegene i laksebransjen, lukke øynene og si at dette er ikke hans problem, men han syns det blir for enkelt.

- Vi har opplevd at biler som har lastet her har kjørt av veien og slike ting, men heldigvis ikke noe alvorlig. Vi opplevde for noen år siden at et vogntog som skulle hente laks kom seilende ned en bakke og drepte to mennesker ved Umbukta. Det er slike ting vi vil unngå. Det er ikke bra for omdømmet for laksenæringen at slike biler er fulle av laks, uansett hvilke navn som står på fraktbrevet, fastslår han.

Hvor mye ansvar kan egentlig lakseprodusentene ha for denne transporten? Kjøper de ikke bare en tjeneste fra en speditør som styrer bilene som han vil?

Har Nova Sea i det hele tatt peiling på hvilke biler som kommer for å laste før de er her?

- Det er enda verre, egentlig. En god del av kundene våre bestiller transport selv og kommer og henter laks de har kjøpt. En betydelig stor andel av transporten herfra har vi verken bestilt eller eier lasten på når de kjører om bord i ferja her.

Så i mange tilfeller stanser vårt ansvar når vogntoget er ferdig lastet her på Lovund, men vi ser jo likevel hvilken tilstand bilen er i som vi laster opp. Noen ser shabby ut og vi startet prosjektet for å kartlegge dette. Vi trenger dokumentasjon om hvem som ikke egner seg, sier Olvik.

Vil bedre tilstandene

Uansett hva disse bilene måtte transportere nordover, så er fisk en vesentlig del av bildet på rundturen i Norge. Tanken er prosjektet vil bidra til å bedre tilstandene langs veiene på sikt. Men da må alle være med. Foreløpig sliter Nova Sea med å få gehør i egne rekker. Dette er et ansvar svært få i laksenæringen ønsker å ta.

- Vi kan selvsagt klage på dårlige veier og for lite kontroll og ikke tenke mer på det, men vi ønsker å prøve noe annet. Vi håper omtale i media kan være med på å vekke de andre lakseprodusentene i landet også. Vi har en målsetting om at Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening vil ta tak i dette nå som vi har laget en mal som virker.

- Det blir jo et paradoks at vi i laksenæringen alltid sjekker om bilene er rene innvendig før vi laster. Vi kan liksom med god samvittighet sende vogntogene av gårde fullastet med laks på blankslitte dekk, bare hengeren er ren innvendig, sier Olvik.

Han innrømmer at det er en tøff avgjørelse å avvise en bil som kommer for å laste. Det vil få konsekvenser for hele produksjonslinjen og ny bil kan ikke skaffes på timen når man holder til på en øy midt i Atlanterhavet og er avhengig av ferje.

Ingen ønsker skrekkopplevelse

- Om det er laks eller torsk eller aluminium, så har vi alle et etisk ansvar for den transporten vi genererer. Ingen er heller tjent med at varene ikke kommer frem på en trygg måte. Det kan være meg selv eller familien min som møter et av disse vogntogene med sommerdekk ute på veien. Ingen ønsker vel en slik opplevelse.

Olvik syns også det er et paradoks at disse utenlandske bilene på sommerdekk får slippe inn i Norge og at laksenæringen må ta dette ansvaret som egentlig myndighetene burde tatt.

Kvalitet i alle ledd, men når det gjelder transport er det ofte billigste løsning som gjelder. Slik er det vi utenforstående opplever lakseeventyret.

Men Olvik røper faktisk at han har kolleger nord i landet som vurderer å bruke kun norske transportører for å sikre kvalitet også i transportleddet.

Han er kanskje ikke helt alene likevel om å ta dette ansvaret?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!