Bak rattet sitter Jan Ruud og styrer både den nye finske bilen og det finske hydrauliske brøyteskjæret fra Arctic Machine slik at snøfokkene blir kastet langt ut til siden. Han hadde egentlig tenkt å roe ned litt etter 34 år bak rattet, men snørydding ligger hans hjerte nær, butikken ordner nesten seg selv.

Russergrensa

Vi kjører innover mot Russergrensa ved Storskog. Farten er lagt til 50 km/t og skjæret er vinklet inn mot veikanten slik at snøfokken som har lagt seg utover veiskuldra blir kastet langt ut i en sky av puddersnø. Jan kommenterer hvor godt skjæret kaster i det sola forsvinner bak snøspruten.

På Storskog ruller Sisuen rolig inn på området, skjæret blir hevet og Jan stoppet opp utenfor vakta. Han blir vekk i noen minutter før han kommer tilbake med avslag på søknaden om å fotografere bil og sjåfør med Russland som bakgrunn. Det er vel best å la være da tenker jeg, hvis ikke blir vel kameraet plutselig russisk. Vi snur og ruller rolig ut av grenseområdet igjen, stopper og venter på en russisk turbuss lastet med trålmannskap på vei inn til Kirkenes.

Når kvikksølvet synker ned til 40 minusgrader går det hardt utover utstyret. Jan har en tøff rode som fokker igjen selv lenge etter den siste snøen har falt. Ved årsskiftet kjøpte Jan ny Sisu fra Elverum Maskin og dro til Finland for å hente den og det finskbygde plogutstyret fra Arctic Machine. Det kan blant annet vinkles 45 grader.

Det er en fireakslet R500 13 DXI med Volvo motor, tandem med løft, løft på pusher og bakrestyreaksel. Bilen veier 16 tonn, med skjær og plogplate, en lett bil med en lett kasse beskriver han den som.

- Jeg ville ha en robust bil som jeg kunne bruke til alt mulig, uten luft. Den tåler alt og er helt nydelig med den nye Volvomotoren, fastslår Jan.

Tankbiler

I dag har han to tankbiler i trafikk for AS Norske Shell. De er alle 2010-modeller fra Volvo med 13-liters motor på 500 hestekrefter. Han har også kjørt for Esso i 20 år, men ved forrige reforhandling av avtalen måtte han kjøre for knapper og glansbilder, så da var det slutt. Forhandlingene gikk i tillegg over telefon med en som het Armin på et kontor i Buchuresti, noe som gjorde kommunikasjonen dårlig.

Jan føler fortsatt stor skuffelse med en sånn behandling etter 20 års skadefri kjøring. Nå har han kun Shell som kunde. Som et vitnesbyrd på hvordan Jan driver fikk han utmerkelsen Gullkretsen fra Shell i 2000, noe de er stolte av. Han har nå to faste tanksjåfører som alle får skryt.

- Jeg har vært heldig med sjåførene, de er flinke folk og behandler utstyret bra, forklarer han.

Da er det også ekstra morsomt å kunne tilby litt ekstra fint utstyr, både komfortmessig og sikkerhetsmessig er bilene godt utstyrt. De har også fått innrede bilene etter eget ønske. De to bilene dekker det digre området Nord Troms og Finnmark, hvor Ruud har hatt all tanktransport, utenom fyringsolje, for Shell de siste 21 åra.

Bilene fylles opp i Kirkenes og Tromsø, så det blir lange avstander. Typiske rundturer er på 30-70 mil, men ofte kjøres det 200 mil på en rundtur. For øvrig letes det nå etter ytterligere en ADR-sjåfør, avsløres det.

Respekten

I dag er oppdragsgiveren Shell og Destia. Selv om planen var å roe ned, la han inn et anbud på roden som går forbi huset hans langs E105 ved Elvenes. I tillegg til E6 inn til Kirkenes. Det å kjøre brøytebil gir mer fleksibilitet og han stepper inn i tankkjøringen der det trengs. Da blir det også lettere å løse hviletider til de andre sjåførene.

For to år tilbake tilbrakte han 9 måneder av året vekk fra hjemmets fire vegger. I fjor ble det 7 måneder vekk fra hus og kona Tove Ruud, som også er regnskapsansvarlig og kontorsjef ved siden av sin egen jobb.

- Å ha kontoret på soverommet går helt fint, slår han fast.

Han har kjørt brøytebil siden 80-tallet og gjør seg noen tanker rundt folks oppførsel på veien når han er ute og jobber. Selv om føret til tider er svært glatt med null sikt bak og på siden av bilen, kommer det forbikjøringer. Tidene har forandret seg og det er ikke mye hjelp å få av medtrafikanter.

- Folk har mista respekten, det har vært nære på flere ganger, forklarer han.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!