De første Isuzu trekkvognene utstyrt med retarderen hadde adresse Australia og Sør-Afrika. Kjøretøyene er beregnet for en totalvekt opp til 70 tonn og en totallengde på 26 meter.

Etter tre års samarbeid mellom Isuzu og Voith er nå retarderen integrert i Isuzus egen earkasse, og koplet opp mot bremsesystemet via Canbus-systemet.

Isuzu Motors er den fjerde japanske lastebilprodusenten som tilbyr retarderen som standard. Fra før har Hino, Mitsubishi Fuso og Nissan Diesel introdusert Voiths retarder.

I følge Voith har de nå 20.000 retardere "på jobb" i Japan, og at Japan er det største retarder-markedet utenfor Europa for Voith. De hevder også at de er markedsleder i segmentet for 6x4 trekkvogner og terrenggående kraner.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!