Pål kjører mest pallefôr til bøndene i området Vesterålen, Harstad og Troms for Felleskjøpet. Det betyr glatte gårdsveier og store utfordringer vinterstid. Strøkasser er en selvfølge og etter noen år i tenkeboksen har Pål videreutviklet nettopp strøkassene på den nye bilen.

- Jeg hadde egentlig tenkt å få denne løsningen montert på den forrige bilen min, som var fire år sist november, men jeg fikk ingen til å gjøre det. Så jeg har tenkt på det lenge, men da jeg bestilte denne nye bilen ga jeg beskjed til forhandleren i Harstad om at nå skulle det på plass, sier Pål.

Og på plass kom det. Han drar bilen bortover den snødekte parkeringsplassen og hugger inn bremsen. I samme sekund hjulene låser og signalet går til ABS'en, går det også et signal til sandstrøerne som straks begynner å strø foran tandemen.

Vi sitter i bilen mens vi prater om den finurlige løsningen og Pål peker bort i skogbrynet. - Det var blant annet han der jeg hadde i tankene når jeg fant på dette, sier han. Vi følger blikket hans og får øye på en velvoksen elg som tar pausen sin, bare 100 meter fra der vi sitter.

- En ting er når det glipper i motbakke og du forventer det og sitter med fingeren klar på strøbryteren. Noe annet er det når elgen kommer travende ut i veien foran deg. Da tviholder du i rattet og står på bremsen. I en slik situasjon er det veldig greit at sandstrøerne starter av seg selv, mener Pål. Vi tror det så gjerne.

- Det er ikke mer komplisert enn å få det signalet som ABS'en gir til å gi en beskjed til sandstrøerne også. Det er i grunnen ganske enkelt bare vi får dette til å snakke sammen. Så hvorfor ikke, smiler han.

Løsningen kunne også vært koblet til antispinn, men man har valgt å prøve uten denne gangen.

Bilen stakk av

Han er i egne øyne flink til å bruke sandstrøere. Bryterne på dashbordet står plassert slik at han kan slå til dem uansett situasjon. Men han poengterer igjen at i en nødsituasjon er det kanskje ikke like lett å huske på dem.

- Hvor stor effekten er av denne løsningen, er det vel ingen som har forsket på, men det blir i hvert fall ikke verre. Og når du eventuelt stopper, så har du også noe å stå på. Det er egentlig det jeg bruker sandstrøerne mest til. På gårdene jeg leverer legger jeg ofte ut et lite sandlag så bilen står i ro. Jeg har opplevd at den har seilt av gårde mens jeg holder på å losse med trucken. Det var ikke så bratt at jeg trodde den kunne stikke av gårde, men bilen seilte 20 meter nedover en allé så det var bare å kjøre etter med trucken og pakke sammen, forteller han.

Siden dette fortsatt er på forskningsstadiet, har Pål fått montert en bryter der han kan kutte forbindelsen mellom ABS'en og strøkassene, dersom uheldige sider av dette skule dukke opp. På bar asfalt ser han for seg at løsningen kanskje kan virke mot sin hensikt.

Werner Olsen hos forhandleren Salminen i Harstad var den som forsket på dette og fant den endelige løsningen.

100 løsninger

Vi spør Pål om denne løsningen har noe sammenheng med at Statens vegvesen i området hans har slått hardt ned på for mye pigg de siste vintrene.

- Den kampen har jeg gitt opp. Der har jeg resignert. Men behovet for sandstrøere er større nå enn før. Jeg er en type som sitter og tenker og funderer og kommer opp med hundre løsninger på ting. Får jeg en av dem til å fungere, så er jeg fornøyd.

En av løsningene han har fått til å fungere er å montere ekstra skovler på sandstrøerne. - Jeg vet ikke hvorfor de er laget slik, men de legger som regel klatter med litt mellomrom når man strør. Kjører du fremover i 10 km/t og skal stanse i et kryss, klarer du i teorien å plassere hjulene imellom sandklattene. Jeg gjorde det et par tre ganger med den gamle bilen og jeg ble så lynforbanna at jeg fikk John Egil Bustadmo hos Autoline til å sveise på doble skovler i sandstrøerne. Da ble det mer jevnt, forteller han.

Foreløpig har han lyst til å prøve med originale strøere på den nye bilen, siden den har tandemdrift, men vi blir ikke overrasket om man må finne frem sveiseapparatet også denne gangen. Han har kjørt så lenge med dem at han er avhengig av sandstrøerne nå. - Jeg må forske litt på det. Men det finnes løsninger, smiler han.

Etter at nordlendingen i fjor lanserte sin ide for Torbjørn Stavdal i If Skadeforsikring, har praten gått rundt denne løsningen.

- Jeg har luftet dette med blant andre Volvo og Scania lokalt i Trøndelag i lengre tid og etter at artikkelen kom på trykk i TransportMagasinet skjedde det noe umiddelbart, forteller Stavdal.

Scania i Mosjøen monterer nå løsningen på to nye trekkvogner til Brennbakk Transport i Hattfjelldal og Wist Last & Buss gjør det samme på en ny Volvo FH 700 til John Tamnes på Røros, for å nevne noen..

- Alle jeg snakker med om denne løsningen er mest forundret over at det ikke er gjort tidligere, forteller Stavdal som i sin tid tipset oss om denne saken.

Hyggelig at vi også kan være med på å bidra til økt sikkerhet langs veien, konkluderer vi i redaksjonen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!