Vi møtte Timbermaxx sin representant i Norge, Ove Nygård utenfor Ørje hvor tre flotte tømmerbiler dukket opp for å vise frem med diverse utstyr fra leverandøren. Den Spydeberg-baserte bedriften leverer produkter fra Timbermaxx, Terminator, Kesla og AM Trailer. Den erfarne tømmersjåføren Knut Ekeberg har gitt Nygård fornyet tillit etter å ha kjørt med Timbermaxx påbygg på sin Scania i tre år.

Prøveklut

Han hadde vært på utkikk etter et system uten sveising, noe solid som passet norske tømmerbiler. Da kom Ove over Timbermaxx sitt konsept med hjelperamme som er knekt i hel profil uten traverser. Han så for seg at dette var interessant for norske tømmerfolk og bestemte seg for å introdusere det for det norske markedet, men han trengte en prøveklut. Tømmerbileier Knut Ekeberg likte det han så og kastet seg på.

Det er gjort noen forbedringer underveis, blant annet er frontveggen og kranfestet blitt forsterket. Men det har tydeligvis fungert bra ellers, så nå har Ekeberg kjøpt et påbygg til av Timbermaxx. Denne gangen er det blitt montert på en Volvo FH16 700, og det etter 40 år med Scania får vi vite. Hans svigersønn og sjåfør Tor Anders Berger dukket opp med den en uke gamle bilen utenfor Ørje. Bilen har fått Timbermaxx påbygg og banker og en Kesla 2006 tømmerkran. Hengeren er fra trailerbygg med Exte banker.

5 akslet AM

Hans Raasok har nok et av landets flotteste tømmersett for tiden. Den to uker gamle bilen er en Scania R730, med spesiell lakk, aluminium rund baut og mange andre lekre detaljer. Til Raasok har Timbermaxx levert den nye tømmerkranen Kesla 2010L og en lekker femakslet henger fra AM Trailer med 10 tonns ror-aksler. Dette er den første hengeren fra AM Trailer med fem aksler levert i Norge.

Raasok forklarer til tungt.no at han ville prøve femakslet henger denne gang og er nå veldig fornøyd. Det tar mindre plass i skogen, går fint og er, i følge Raasok selv, svært stødig. Påbygget ellers er fra Alucar med Exte-banker.

Godt marked

Den finske kranprodusenten Kesla opplevde et svært godt år i fjor og svarte med 50 nyansatte. Bestillingstiden på en kran har også økt fra 4 til 10 uker. Det er et godt marked nå med gode tømmerpriser forklarer Ove. Men han ser også at flere har ventet med investeringer fordi de har ventet på at Scania R730 skulle bli leveringsklar.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!