Det er Financial Times som fredag skriver dette og som videre forteller at det var MAN som varslet myndighetene om virksomheten etter "tips fra en ansatt i konsernet". På den måten regner MAN å selv slippe straffeforfølgelse.

Nettopp dette med straffeforfølgelse i slike saker er interessant. EU-kommisjonen kan ikke benytte seg av strafferettslige virkemidler i konkurransesammenheng, men har mulighet til å kunne idømme bøter på opp mot 10 prosent av selskapenes globale omsetning. Det er dog svært sjeldent bøtene når slike nivåer.

Avisen skriver at kartellvirksomheten har dreiet seg om både prissamarbeid og leveringstider, og at den har pågått i et halvt dusin europeiske land. Sannsynligvis holdes det brittiske markedet utenfor denne saken, ettersom det der i fjor ble satt igang en separat utredning.

Les også: Etterforskes for kartell og prisfiksing

Hverken EU-kommisjonen eller lastebilprodusentene har ønsket å kommentere saken, med henvisning til at den fortsatt er under etterforskning.

I midten av januar ble det kjent at flere lastebilfabrikanter fikk uventet besøk av EU-inspektører.

Les også: Gransker lastebilfabrikantene

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!