Sakte glir porten opp, og inn i verkstedet ruller en Volvo FH 460 Euro 3 fra 2002. Bilen har gått cirka en million kilometer, og nå er dens historie slutt. Her på Volvo Truck Center utenfor Göteborg gjenvinnes bilene ned til siste skrue, fortelles det i en pressemelding fra produsenten.

- Den største gevinsten med denne jobben, både miljømessig og personlig, er å oppleve at materialene lever videre, konstaterer Mikael Olofsson når han kaster et blikk ut over verkstedet og lastebilen som skal strippes for sine deler.

Den nyankomne lastebilen kommer fortsatt til å gjøre nytte. De brukbare delene kan selges på som de er. Alt materiale som ikke kan selges havner i containere merket med jern, aluminium, messing, kobber, plast, brennbart og så videre. De alt for slitte delene sendes til omsmelting eller forbrenning for på den måten å komme igjen som nye produkter eller fjernvarme. Ingenting havner på fyllinga.

Hos Volvo Trucks arbeider man hardt for å redusere selskapets miljøpåvirkning, og har siden midt på 1990-tallet hatt en gjennomtenkt gjenvinningsstrategi.

En Volvo lastebil forberedes allerede i fabrikken for hva som skal skje den dagen kjøretøyet ikke lenger ruller på veien. - Selv i produksjonen tilpasser vi teknikken til kommende demontering og gjenvinning. Deler som er montert med skruer er for eksempel lettere å ta fra hverandre enn limte deler. Vi monterer kabler og slanger med plastclips i stedet for metallclips, som er betydelig mer tidkrevende å ta bort, sier Lars Mårtensson.

Omtrent 50 prosent av det smidde jernets vekt kommer fra gjenvunnet metall, og hele 97 prosent av støpejernets kommer fra gjenvunnet metall. Ettersom det er mindre energikrevende å produsere produkter av gjenvunnet materiale, enn av nytt, blir miljøgevinsten stor. Men gjenvinning er også viktig i et økonomisk perspektiv. Dersom det eksempelvis blir mangel på metaller, og prisene stiger, blir gjenvinning enda viktigere. I dag gjenvinnes drøyt 90 prosent av lastebiler som leveres til gjenvinning. Når en FH går til gjenvinning, innebærer det at drøyt ni tonn materiale tilbakeføres til kretsløpet.

Den nyankomne Volvo FH-bilen undersøkes grundig av Kenneth Olsson og Jimmy Gustavsson i demonteringshallen.

- Først og fremst leter vi etter oljelekkasje, men vi noterer også andre tydelige feil. For eksempel er denne skjermen skadet.

Det tar mellom seks og sju dager å demontere en bil og vaske alle deler som skal selges videre. Totalt har anlegget en kapasitet på 30-40 lastebiler i året.

Førerhuset på bilen blir vurdert å være i god stand. Den skal vaskes og selges. Førerhus som er eldre enn ti år tas sjelden vare på. De smeltes om til nytt metall.

Alt som er på og omkring førerhuset blir fjernet først. Kenneth Olsson skrur en slange til den lille beholderen for kjølemediet og overfører gassen til en annen beholder som veies nøye for å sjekke at ikke noe er lekket ut.

Etter at førerhuset er løftet av ved hjelp av et åk som henger i en travers i taket, skal den tømmes for innredning. Seter, ratt, vegg- og takkledning og all elektronikk fjernes og selges for seg, dersom kvaliteten tillater det. Resten gjenvinnes.

Etter førerhuset er det girkassen som skal løftes ut. Deretter følger 12 liters motoren.

- Girkasser og bakaksler sender vi ofte til renovering, men motoren blir ofte for dyr å renovere. De vaskes i stedet nøye. Visst er de fine, man blir faktisk stolt, sier Kenneth Olsson når han viser fram noen av de blankskurte motorene som venter på nye kunder.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!