Entusiastene hos Sisu-importøren Elverum Maskin AS har hatt litt lite å selge den siste tiden. Da den økonomiske krisen rammet lastebilverden, rammet det selvsagt også Sisu i Finland. Men ikke så ille som man skulle tro.

I Sisus tilfelle ble den sivile produksjonen endret til militær produksjon, noe som sørget for å holde julene i gang gjennom krisen. Dessuten har de brukt tiden godt til å videreutvikle den unike lastebilserien sin.

Allerede i november kunne vi på tungt.no vise bilder av den nye bilen.

Les også: Ny Sisu!

Med en godt forkledd hytte fra Mercedes-Benz Actros, samt motorer og gearkasse fra samme leverandør, skal det bli spennende å se hvordan kundene reagerer. Skal vi tro Harald Pedersen, daglig leder av Sisu-importøren Elverum Maskin, bør dette gå meget bra.

Tett på

-Vi er jo veldig tett på kundene våre, på godt og vondt, og vi vet hva de trenger for å utføre jobben sin. Jeg kan trygt si at de fleste Sisu-eierne er mer enn gjennomsnittlig interessert i lastebil. De skal ikke bare ha noe å kjøre med, men er opptatt av spesielle løsninger. Vi satser på tungt materiell med mange aksler og mye hydraulikk, sier Harald Pedersen.

Han forteller at bakgrunnen til at Sisu gikk ut for å finne nye leverandører var behovet for større motorer. Tømmerbilfolket i Finland forlanger 600 hk og det kan ikke Renault levere til Sisu. Derfor gikk finnene ut i markedet og ba om tilbud på motorer, gearkasser og førerhytter fra en og samme produsent. De fikk inn flere tilbud, men valget falt på Mercedes-Benz.

Han forteller at det bare er motor, gir og hytte som er nytt. Alt under er som hos forgjengeren, inkludert to rammehøyder, løftbar tandem og lignende. At den gamle Renault-hytta nå byttes ut mot en vesentlig større hytte fra Mercedes er ikke akkurat noen ulempe.

-Vi må nok innrømme nå at den gamle hytta var litt trang, sier Harald.

I tillegg til Mercedes-Benz automatisert gearsystem, kan Sisu Polar også leveres med manuell kasse. Da er det snakk om en usynkronisert Fuller-kasse, faktisk velger 30% av de finske kundene denne gearkassa.

-Fabrikken mener Fuller-kassa er det mest økonomiske alternativet, men det krever jo en dreven sjåfør da. Vi har en kunde på Vestlandet som sier det slik; Dette er en kasse for sjåfører, ikke operatører, avslutter Harald Pedersen, Norges minste, men kanskje mest entusiastiske lastebilimportør.

Les også: Sisu Polar med V8

Les mer om den spente importøren i neste utgave av TransportMagasinet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!