- Ja, vi ga dem tips og tegninger til en hytte som de kunne bruke istedet for vår karakteristiske design, forteller Scanias Kina-sjef Mats Harborn til Svenska Dagbladet.

Det ville blitt en lang prosess å trekke dem for retten, så vi ba representanter for produsenten om å møte oss. Vi fortalte at vi gjerne ville ha konkurranse, men at vi syntes de skulle satse på eget design, fortsetter Harborn til avisen.

- Det var en konstruktiv diskusjon, jeg er sikker på at det er smart å tenke slik. Først kom de tilbake med et nytt forslag som fortsatt var for likt. Da vi fortalte dette, laget de nok et nytt forslag. Og dette var helt annerledes.

De respekterte oss, og sa at de ikke skulle trampe over kopigrensen igjen, fortsetter Harborn, dog uten å ville fortelle hvilken produsent det dreier seg om.

Et problem for mange utenlandske konsern er at mange av produktene ikke er kopibeskyttet i Kina, ettersom de ofte er utviklet for mange år siden.

- Den første generasjon lastebiler som ble kopiert, hadde vi ikke tenkt på å kopibeskytte i Kina, men med våre nye produkter, ville vi nok stått sterkere i et rettsoppgjør, avslutter Harborn i intervjuet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!