Volvos nye tungvekter er en Volvo FH16 med 16 liters motor på 600 hk og dreiemoment på 2800 Nm. Motoren matches med en sjutrinns automatkasse med momentomformer, som gjør det mulig å starte mykt, og som gjør kjøretøyet mer manøvrerbart i lave hastigheter.

Girkassen gir også fordeler på landeveien. Den lave utvekslingen i sjuende gir gjør det mulig å holde en høy gjennomsnittsfart med relativt lavt turtall. 16-liters motoren er utstyrt med Volvos motorbrems VEB+ med bremseeffekt på opp til 425 kW. Girkassen har integrert retarder som i seg selv gir en bremseeffekt på opp til 450 kW.

- Dette er en løsning for de aller tyngste og mest krevende transportoppdragene, en av de få på markedet som klarer så høye vogntogvekter, sier Hayder Wokil, produktsjef for segmentet fjerntrafikk i Volvo Trucks Europadivisjon i en pressemelding.

Finnes som trekkvogn

Volvo FH16 tungtransporter finnes som trekkvogn med blad- eller luftfjæring og med et stort antall ulike hjul- og akselkombinasjoner.

- Transportoppdrag med over 200 tonns vogntogvekt er et voksende segment, der vi nå kan tilby våre kunder et meget sterkt alternativ, sier Hayder Wokil.

- Ettersom både transportkostnad og drivstofforbruk per transportert tonn er lavere for tungtransporter, sammenlignet med kjøretøykombinasjoner med lavere vogntogsvekt, er dette til fordel for så vel egen økonomi som for miljøet, avslutter Wokil.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!