- På et møte vi hadde på Lillesand Apartments kom direktør Jan Pedersen fra Danmark for å prate med oss. Bakgrunnen var egentlig interne problemer mellom sjåførene. På dette møtet fikk vi klar beskjed om hva vi skulle si hvis vi ble stoppet i en kontroll. Vi skulle bare henvise til at vi kjørte på oppdrag for Leif Sørensen i Sarpsborg. Jeg er helt sikker på at ledelsen i Anneberg Transport visste at denne transporten ikke var i henhold til lovverket, forteller Hansen til oss.

Han er ikke så opptatt av at han fikk oppsigelsen over en telefon, men han sier han til dags dato ikke har fått noen begrunnelse for oppsigelsen fra Anneberg. Han er derimot mer opptatt av saken om gasstransporten, der han mener at sikkerheten ikke ble ivaretatt.

- Det eneste de krevde var at jeg hadde de nødvendige sertifikatene, men det var ikke noen spørsmål om jeg hadde erfaring med transport av naturgass. Slik jeg opplevde det, var det ingen av sjåførene som hadde det. Det holder ikke å ha et ADR-kurs for å begynne å kjøre dette.

- Riktignok er ikke naturgass så veldig lettantennelig, men vi snakker jo om en gass som er kaldere enn -160 grader på tanken. Skulle det bli en ulykke og noen få dette over seg blir vedkommende til en isblokk med en gang, sier Hansen.

Den interne opplæringen var det også så som så med. I følge Hansen bestod opplæringen i en kort informasjon fra Nordic LNG i Stavanger, før man fikk adgangskort. Resten måtte man lære av en av de andre sjåførene som hadde kjørt noen turer. Han setter også et stort spørsmålstegn ved rutinene rundt fraktbrev.

Hansen sier at de ikke hadde noe utfylt fraktbrev underveis fra Stavanger, men at dette først ble fylt ut når de kom tilbake til Stavanger, etter at bilen hadde blitt veid og losset ved anlegget til Hafslund i Oslo.

- Utstyret som brukes er også lite egnet. Flere gamle trailere, og et par av dem har en slik konstruksjon at de ikke kan kobles fra trekkvogna når de er lastet. Da klapper de sammen. Hva gjør man da i en krisesituasjon?

Det har også vært mange tilfeller der jordingskablene ikke har vært festet under lasting og lossing. På de spanskregistrerte trailerne er nemlig kontaktpunktet plassert på motsatt side av det som er vanlig, og sjåførene har glemt det, fortsetter han.

- De fleste av gassbilene vi har observert har konsekvent kjørt med pusherakselen oppe, hvorfor det?

- Fordi de har hatt store problemer med å ta seg fram på vinterføre. Trekkvogner med pusheraksling er ikke en optimal vinterbil, i hvert fall ikke uten skikkelige piggdekk. At ikke norske myndigheter har et lovkrav på bruk av piggdekk på ADR-biler er mer enn jeg kan forstå. Det handler jo om sikkerheten til alle som ferdes i trafikken, svarer Hansen.

Han mener saken er svært viktig for transportbransjen i Norge, og at sikkerheten rundt Annebergs gasstransport har vært for dårlig. Han er også forundret over at ingen har tatt opp at Anneberg også har kjørt naturgass mellom Bergen og Oslo.

- Jeg har god selvtillit når det kommer til det jeg kan. Har kjørt mye på Norge tidligere også, blant annet på Nord-Norge, og hadde ingen problemer med å få meg en annen sjåførjobb. Men jeg er litt svarthvit. Hvis det finnes regler så skal de også overholdes, avslutter Thomas Karsten Hansen, ex-Anneberg-sjåfør som fortsatt venter på en begrunnelse for oppsigelsen.

Etter intervjuet med Hansen ville vi gi Anneberg Transport en mulighet til å kommentere påstandene fra den danske sjåføren. Vi sendte en mail med flere spørsmål til Jan Pedersen, administrerende direktør i Anneberg Transport AS i Danmark. Han har ikke svart oss, derimot har vi fått en mail fra advokat Arvid Kjærvik hos Sørlandsadvokatene i Kristiansand.

I mailen fra Kjærvik skriver han at han representerer Anneberg Transport AS og vil svare på våre spørsmål i løpet av onsdag. I dag skriver vi torsdag og til tross for at vi har purret, har vi ennå ikke fått noe svar.

Les også: Gasstransport stoppet av politiet

Les også: Gasstransporten mellom Stavanger og Oslo har stoppet opp

Les også: Vil ikke ha gassen

Les også: Ulovlig asketransport?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!