Det begynner å bli trangt om plassen hos Ørland Transport. Med flere faste, store kunder har familiebedriften vokst seg store, men også gode. Som det står på Ørland Transports hjemmeside, er tilfredse kunder deres beste referanser. Daglig leder Kjell Amundsen, forteller til tungt om kunder i Oslo som sier de kan stille klokka etter de røde og hvite bilene.

En familiebedrift som bærer arven videre etter Johannes Ørland, kan nå se tilbake på en jevn vekst av både kundemasse og oppdragsmengde. Helt siden oppstarten 1928 har dette skapt vekstgrunnlaget for den nå moderne og store transportbedriften som holder til i Sandnes.

Sikrer rutinemessig

Vi møter en av erfarne sjåførene i Ørlandstallen i det han laster på Oddfjell Well Services AS. Henning Hetland (bildet) er en av de 92 ansatte og har kjørt i Ørland Transport siden 1994.

Han foretrekker mest lokal kjøring for samtidig kunne oppfylle rollen som familiefar etter endt arbeidsdag. En og annen tur til Bergen eller Kristiansand blir det likevel. For Scaniasjåføren trives godt i denne jobben, han liker variasjonen og muligheten til å få reise rundt og se mye forskjellig.

Han er påpasselig med lasting og sikring og lar ikke redaksjonens utsendte hindre 100% konsentrasjon om oppgaven. Det er fast rutine å sikre, selv om stykkgodset i dette tilfellet bare skulle noen hundre meter bort på industrifeltet utenfor Tananger.

- Jeg trives godt med gjengen, men merker jo også at butikken har vokst, forklarer han til tungt.no.

Stål og betong

500 til 600 tonn stål ankommer Sandnes Havn hver uke. Faste biler går derfra til stålgrossistene Ruukki, Smith Stål og Norsk Stål. Block Berge Bygg er en annen stor fast oppdragsgiver med nære bånd til transportbedriften. Betongelementer i alle størrelser blir levert herfra. Et av produktene er tribunene på det nye Holmenkollen, levert på Ørlands traller, selvsagt.

Seks biler går også i fast trafikk for Brødrene Dahl med rør og VVS-utstyr. Kjell Amundsen forklarer at de har hatt de samme kundene år etter år og det at legges ære i å levere kvalitet. Planene har riktignok aldri vært å bli så store som Ørland Transport er nå, men veksten har kommet naturlig sammen med oppdragsmengden.

Resultatet er nå at transportbedriften er på jakt etter ny tomt med mer plass. Da de tok i bruk det nåværende hovedkontoret, telte bilparken 25 sett. I dag er det økt med omtrent 100 sett og er dermed avhengig av å leie områder til oppstillingsplass.

Høye krav

Det er ikke til å legge skjul på at en del av vekstgrunnlaget har med olje- og offshoreindustrien å gjøre. Kravet til kvalitetsnivå og sikkerhetsnivå er høyt og Amundsen føler ikke at utenlandske transportører utgjør noen trussel på dette området.

- Jeg føler at kvalitet nå teller mer og mer, særlig oljebransjen stiller høye krav til sikkerhet og HMS, forklarer han.

For med kunder som BP-Halliburton og Statoil er det stadig fokus på dette. Ørland Transport holder blant annet kurs for sjåførene sammen med Statens Vegvesen for å trene på blant annet lastesikring. Arbeidstiden for sjåførene er for det meste på dagtid, det er ingen som kjører faste natteskift. Dette reduserer skadene betydelig i følge Amundsen.

Spesialgods og stykkgods

For fire år siden ble ProTrans en del av Ørland Gruppen, det passet bra i forhold til markedet, blant annet fordi ProTrans kjører mye åpne sett. Bilene har fått beholde egne farger og ProTrans logoen.

- Bilene har vi valgt å holde adskilt, men ellers er vi blitt ganske så samkjørte og det blir samarbeidet og byttet på hengere og utstyr, forklarer Amundsen.

Bilparken til Ørland Gruppen består mye i Volvo og Scania, men også en del MAN og Mercedes-Benz, særlig etter Klingsheim Transport ble en del av gruppen i 2010. For å holde styr på den voksende flåten er det de siste månedene blitt innarbeidet et nytt flåtestyringssystem fra Unitrans, satt opp etter eget ønske. Kjørekontorene for Ørland Transport og ProTrans har vært adskilt til nå, men fra februar skal de samles som en enhet, med Nordin Amundsen i spissen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!