Bare for om lag ti år siden, var DAF den minste av de syv lastebilprodusentene i det tunge segmentet, regnet i volum. I Nederland, Belgia, Storbritannia, Tsjekkia, Polen og Ungarn, er DAF markedsleder. I Tyskland og Italia, er DAF det største importmerket.

I løpet av et år ble rundt 183.000 lastebiler registrert i klassen over 15-tonn i 27 land i EU (i tillegg til Norge og Sveits). Noe som representerer en økning på mer enn 9% sammenlignet med året før, da rundt 168.000 lastebiler var registrert. Det er anslått at salget i lastebilmarkedet over 15 tonn i Europa vil være 220.000 til 240.000 enheter i 2011.

I nesten alle EU-land realiserte DAF vekst i 2010. I Nederland økte de sin markedsandel i tung klasse fra 33,3% til 34,7% og i Belgia økte den fra 18,5% til 22,2%. I Tyskland, som er Europas største lastebilmarked, økte markedsandelen fra 10,6% til 11,1%, mens markedsandelen i Frankrike og Spania økte henholdsvis til 14,6% og 14,4%. DAF har styrket sin posisjon ytterligere i land i Sentral-og Øst-Europa. I den tsjekkiske republikk steg markedsandelen fra 15,5% til 20,9%, mens markedsandelen i Polen var 19,3%.

Nøkkelen til denne suksessen er resultatet av et moderne produktspekter og en meget profesjonell forhandlerorganisasjon. Minst like viktig er imidlertid det komplette utvalg av tjenester bak produktene, for å garantere maksimal kjøretøytilgjengelighet og lave driftskostnader under alle omstendigheter. Eksempler er finansielle tjenester, Multisupport service- og reparasjonsavtaler deletilgjengeligheten fra Paccar Parts som har øket sin servicegrad fra 97%, til hele 99.98% in 2010.

I Norge jobbes det intenst med å øke representasjonen på salg og ettermarked, et arbeid som vil sluttføres i 2011. Dette skal føre til enda flere DAF lastebiler på norske veier i årene framover. Alt i henhold til pressemeldingen DAF Norge har sendt ut.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!